LYTT PÅ MEG: Også i tiden fremover vil Hans-Wilhelm Steinfeld få snakke til et stort publikum. Pågangen etter hans tjenester i kommunikasjonsbransjen, er stor.

Foto Christian Roth Christensen
LYTT PÅ MEG: Også i tiden fremover vil Hans-Wilhelm Steinfeld få snakke til et stort publikum. Pågangen etter hans tjenester i kommunikasjonsbransjen, er stor. Foto Christian Roth ChristensenVis mer

Næringslivet på høstjakt: - Enorm pågang etter Steinfeld

Tida etter NRK blir ikke noe hvilehjem for utenriks-veteranen.

MOLDE (Dagbladet): Etter 37 år i NRK, blir 3. september en ny merkedag i Hans-Wilhelm Steinfelds liv.

Da holder han sitt første foredrag for næringslivet, da som ansatt og partner i Corportate Communications.

Deretter vil høsten og vinteren bli et maraton av jobber for TV-profilen.

Jobber for 3000 kroner Siden nyheten slapp ut, om at Steinfeld forlot statskringkastinga, til fordel for kommunikasjonsbransjen, har ikke telefonen hos Corpotate Communications administrerende direktør, Tom Bernzen, stått stille.

Interessen for hva Steinfeld kan fortelle, er enorm.
- Som gammel journalist og redaktør, er det gledelig å se at markedet tørster etter Hans-Wilhelms synspunkter og kunnskap. Og det er det våre kunder vil ha; kunnskap, ikke et kjendis-trekkplaster, sier Berntzen til Dagbladet.

Han forteller at Steinfeld allerede er hyret inn til minst to foredrag per uke i tida fram mot jul.

Ofte koster foredragene til personer med et så kjent navn som Steinfeldt over 100 000 kroner. Men den tidligere Russland-korrespodenten vekter sitt publikums lommebok, og tilhørighet.

- Vi har hatt svært mange henvendelser om Hans Wilhelm og vi er helt åpne på hva han koster. Til nå er han leid inn til priser fra 3000 kroner og opp til 50 000 kroner, sier Berntzen og legger til:

- Det er forskjell på en pensjonistforening og en stor bedrift. Vårt ønske er at kunnskap skal komme flest mulig til gode.

Forventningsfullt reiseliv Noen som var raskt ute med å sikre seg Steinfeld som en del av en større konferanse, var Fjord Norge, som 16. september arrangerer seminar for reiselivsnæringa på Vestlandet.

Der skal Steinfeldt bidra til innsikt i nye satsingsområder mot øst.

I løpet av sitt foredrag skal han snakke om utviklinga i Russland, og hvordan det vil kunne påvirke reiselivet framover. Han skal gjøre noen betraktninger om hvilke muligheter et voksende Øst-Europa byr på for reiselivet.

- Russland er et viktig marked for norsk reiseliv og det kommer mange turister hit fra Russland. Men nå i år har vi sett en tilbakegang i Russland og en god del turoperatører der borte har gått konkurs. Den politiske situasjonen er urolig, derfor skal vi bruke Hans-Wilhelm Steinfeld til å fortelle oss om hvordan vi skal tenke inn mot dette markedet, sier Kristian Jørgensen til Dagbladet.

Han er administrerende direktør i Fjord Norge.

- Kanskje vi i framtida ikke eksplisitt skal konsentrere oss om Russland, men hele Øst-Europa. Vi må lære oss å forstå utviklingen i regionen, og der vil en så faglig tung aktør som Steinfeld være en viktig brikke, sier Jørgensen.

Blir lovet nye utenlandsopphold Det er Handelsbanken som 3. september blir første kunde for Steinfeld.

Etter tre perioder, den siste fram til i sommer, som Moskva-korrespondent for NRK, er Steinfeld innehaver av fersk informasjon fra felten i både Russland, Ukraina og andre områder i Øst-Europa.

Slik skal han også i sin nye jobb få leve og virke.

- Vi skal legge til rette for at Hans-Wilhelm skal få vedlikeholde sine kunnskaper om Øst-Europa. Han skal jobbe hos oss lenge og skal i fremtiden være like kompetent på sine fagfelt, som han er akkurat nå, forteller Tom Berntzen

Flere presse-eksperter var kritiske til Steinfelds overgang til PR-bransjen.

- Jeg synes det er problematisk, og synes ikke journalister bør søke seg over til PR-bransjen. Blant journalistikkstudenter blir det foretatt en del undersøkelser som viser at de mer og mer kunne tenke seg å jobbe i PR-bransjen. Det er viktig å huske på at det er et fundementalt skille mellom PR og journalistikk. Journalister driver med fri informasjon, mens PR handler om betalt informasjon, sa Per Edgar Kokkvold.

Fra kritisk journalist til propagandasjef - slik beskriver rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen Steinfeldts overgang.

- Det er overraskende. Det hadde jeg aldri tenkt om ham. Jeg synes det er trist at NRK skal miste en av de beste de har, han er en av de sterkeste varemerkene og er kunnskapsrik og seriøs, sa Blindheim til Dagbladet.

LOVER NYE TURER UT I VERDEN Hans-Wilhelm Steinfelds ny-gamle-sjef, Tom Berntzen, lover at den tidligere Moskva-korrespodenten vil få vedlikeholde sin utenrikskunnskap i kommunikasjonsbransjen. - Det skal vi legge til rette for, sier Berntzen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
LOVER NYE TURER UT I VERDEN Hans-Wilhelm Steinfelds ny-gamle-sjef, Tom Berntzen, lover at den tidligere Moskva-korrespodenten vil få vedlikeholde sin utenrikskunnskap i kommunikasjonsbransjen. - Det skal vi legge til rette for, sier Berntzen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer