Nærmere en halv million så premieren på «Kampen for tilværelsen»

- Selvfølgelig hadde vi drømt om et høyere seertall.

PREMIERE I GÅR: Bartek Kaminski spiller hovedrollen i NRKs nye dramaserie «Kampen for tilværelsen». Foto: NRK
PREMIERE I GÅR: Bartek Kaminski spiller hovedrollen i NRKs nye dramaserie «Kampen for tilværelsen». Foto: NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I går hadde den nye dramaserien «Kampen for tilværelsen» premiere på NRK. 

Ferske tall fra kanalen viser at hele 489.000 satt benket foran skjermen i den første av totalt åtte episoder. Det gir også NRK en markedsandel på 33,8 prosent. 

Til sammenlikning hadde premieren på «Mammon» et seertall på 997 000, og en markedsandel på 54 prosent. «Halvbroren» hadde 1,033.000 seere, og markedsandel på 52,2 prosent, mens første sesong av «Lilyhammer» 1.035.000 seere. 

- Det er omtrent som forventet. Selvfølgelig hadde vi drømt om et høyere seertall med tanke på all den gode kritikken, og den fantastiske mottakelsen, men vi er stolt og glad, sier dramasjef i NRK, Ivar Køhn, til Dagbladet.

Han påpeker også at serien kommer til å vokse, og at antall nettvisninger vil føre til en økning i totale seertall.   

Allerede før serien hadde premiere på norske TV-skjermer var den nominert til den gjeve prisen Prix Europa i kategorien beste fjernsynsdrama.

Serien er skrevet av forfattertrioen Erlend Loe, Bjørn Olaf Johannessen og Per Schreiner, og handlingen utspiller seg i Oslo-bydelen Ullevål Hageby.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer