- Nærmest presset opp i et hjørne

Derfor trekker 20 annonsører seg. Db.nos lesere truer med mot-boikott.

Oppropene:
For Schau
Mot Schau

Les også:
• Også Disney flykter fra Schau

• - Minner om muslimske fundamentalister

• Kristen-aktivister tvinger Schau i kne

(Dagbladet.no): Én ting er i hvert fall sikkert: Når «De 7 dødssyndene» vises på TV 2 i kveld, er det med helt andre annonsører enn i forrige uke.

Sist i rekken som har reservert seg fra å bli vist i dette tidsrommet på TV 2 er Lilleborg og Coca-Cola. Totalt har drøyt 20 annonsører trukket seg, opplyser kanalen.

Nå tar flere av Dagbladet.nos lesere til orde for å boikotte annonsører som reserverer seg fra «De 7 dødssyndene».

- Støter ingen

Signaturen Børge skriver for eksempel: «Boikott disse annonsørene under årets julehandel. Får de som de vil, så er vi ett skritt nærmere Burma og andre totalitære styrer». Oppfordringen har fått flere hundre anbefalinger.

FRÅTSER: I kveld er det fråtseri som står på agendaen i «De 7 dødssyndene». Foto: TV 2
FRÅTSER: I kveld er det fråtseri som står på agendaen i «De 7 dødssyndene». Foto: TV 2 Vis mer

Det har også blitt startet e-postaksjoner som oppfordrer til å ikke kjøpe varer fra disse forhandlerne.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert tar trusselen om boikott fra Kristopher Schau-fans med stor ro.

- Vi støter ingen ved ikke å være til stede som annonsører i forbindelse med dette programmet, men vi har åpenbart støtt en del ved å annonsere. Expert er en rent kommersiell aktør, som har kommersielle motiver i forhold til alt vi gjør. Jeg vil understreke at vi har et godt forhold til TV 2, og at vi kommer til å annonsere like mye på andre programmer. TV 2 vil ikke tape noen penger, sier Bentestuen til Dagbladet.no.

Samtidig er det klart at også andre aktører som Coca-Cola og Lilleborg ikke blir å se i forbindelse med «Dødssyndene».

- Vi står ikke på sendeplanen i forbindelse med seinere programmer, men har valgt å reservere oss for kommende uker uansett. Når forbrukermassen som reagerte på programmet ble så stor, så ble dette veldig utfordrende for oss. Man blir nærmest presset opp i et hjørne, der hverken den ene eller andre avgjørelsen smaker fugl, sier Solfrid Flateby, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca Cola, til Dagbladet.no.

Ny sponsor

Samtidig har «De 7 dødssyndene» fått ny sponsor - opplysningstjenesten 180.no.

- Frykter du ikke boikott fra de kristne pressgruppene?

- Det har jeg ingen formening om. Vi sponser programmet fordi det er riktig målgruppe, sier daglig leder Stian Gundersen, som gjorde avtalen med TV 2 mandag.

- Tror du på ekstra effekt som følge av den økte medieoppmerksomheten?

- Det er også vanskelig å si, og hovedpoenget vårt er å få formidlet at vi har et nytt produkt som blir lansert. Jeg synes egentlig mediedekningen var god også før de siste dagene, sier Gundersen, som ikke vil opplyse hvor mye han betaler.