NY REKLAME: Optikerkjeden Synsam spiller på sex i sin siste reklamefilm. Foto: Charlotte Myrbråten / Fett
NY REKLAME: Optikerkjeden Synsam spiller på sex i sin siste reklamefilm. Foto: Charlotte Myrbråten / FettVis mer

Nærsynt og sprengkåt

Det er greit du er lesbisk - så lenge du egentlig vil ligge med menn.

Debattinnlegg

De siste dagene har det falt et reklamebilag fra Synsam ned i de norske postkasser. På bildet vises det en kvinnelig brilleslange som maler en kliss naken muskuløs brilleslange. Bildet er hentet fra en film Synsam har fått laget. Også på store reklamemontre på gatene har Synsam kjøpt plass for å vise frem briller/nakne kropper.

I filmen har de hentet inspirasjon fra pornofilmens herlige dramaturgiske verden. Reklamefilmen begynner med at en mann kjører en frekk bil til et frekt manshionaktig hus. Der møter han Frøken Brille som står i bare undikken. Det tar ikke lang tid før han bare har brillene igjen på seg og Frøken Trusebrille begynner å male han og plukke på han. Men hei og hå, hva skjer nå? En lekker lyshåret brille kommer hjem. På veien inn rekker hun å gi en håndverkerbrille som står i en stige et klask på ræva, mens han kun rekker å sende et kåt brilleblikk etter henne. Lysebrille kommer inn og tar de hete malende brillene på fersken, men hva skjer så? Jo, hun går og gir malebrille et kyss! Oi, er det en reklame med lesbisk tematikk? Hmm, trer de ut av det heteronormative helvete? Kult! Eller? Hva skjer så? Lysebrille var ikke så lesbisk lell, for nå tar hun med seg den nakne modellbrilla og kjæresten inn på rommet med sexdugg i blikket.

Åh ja, selvsagt, det er som vanlig, lesbesex er bare kult og sexy så lenge de ikke er lesbiske, men alle kan puste letta ut fordi de trenger selvsagt en mann med i trekanten. For det er helt knall at jenter ligger sammen, så lenge de ikke er lesbiske, sant? (Eller kanskje hun ser dårlig og at hun ikke får med seg at det er en MANN hun tar med seg inn på rommet?)

Det hadde vært artig å være flue på veggen når de klekket ut planen om at det er kvinnene som skal objektivisere og klaske mennene på baken, for DET er vel greit er det ikke? Får ikke noen grinete feminister på nakken når det er kisen som ikke har klær? For det er vel rom å bruke en naken kropp for å selge...briller da vel? Eller?

Kanskje har Synsam prøvd å trekke strikken så langt at noen reagerer og håper Dagbladet slår opp at «Feminister reagerer på brillekjede!» og at «all pr er god pr». Vel, værsågod, dere klarte det.Meningsløs nakenhet setter fokus på nettopp, kroppen, ikke brillene. Og det er fremdeles sexisme selv om det er mannen som objektifiseres. Tro det eller ei.

På tide å vaske duggen av brillene, Synsam. Vi skriver 2014 og kampanjen deres er klein og klam.

Dessuten virker jo ikke brillene hennes heller. Maleriet ligner jo ikke i det hele tatt!

Teksten er opprinnelig skrevet for, og publisert hos, det feministiske tidsskriftet Fett

Lik Dagbladet Meninger på Facebook