Nærum lekser opp for skolen

Knut Nærum mener det er noe galt med norskundervisningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

-  Norske elever blir lært opp til et enkelt og fordummende litteratursyn, som framstiller litteratur som et budskap pakket inn i virkemidler, mener Knut Nærum.

Forfatteren har mottatt en anselig mengde spørsmål fra norske elever som skriver særemne om bøkene hans, og i det nye nummeret av tidsskriftet «Samtiden» går han ut mot elevenes norsklærere.

-  Noen elever er flinkere enn andre til å lese og skrive, men alle stiller de samme spørsmålene. Du aner ideologien bak. Elevene har lært at litteratur er en måte å gjøre verden vanskeligere på. De spør hva budskapet mitt er, og hvilke virkemidler jeg har brukt for å skjule det, som om litteratur er politikk i form av gåter.

Ineffektiv propaganda

-  Er det galt å lære bort litterær analyseteknikk i norsktimene?

-  Jeg er ikke motstander av litteraturanalyse i skolen, men da må den slutte å behandle skjønnlitteratur som ineffektiv propaganda. Den litterære formen må oppvurderes og ses på som uløselig knyttet til innholdet. Analyseapparatet som blir pådyttet elevene i skolen støter dem vekk, sier Nærum.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer