- Norske elever blir lært opp til et enkelt og fordummende litteratursyn, som framstiller litteratur som et budskap pakket inn i virkemidler, mener Knut Nærum.
Forfatteren har mottatt en anselig mengde spørsmål fra norske elever som skriver særemne om bøkene hans, og i det nye nummeret av tidsskriftet «Samtiden» går han ut mot elevenes norsklærere.
- Noen elever er flinkere enn andre til å lese og skrive, men alle stiller de samme spørsmålene. Du aner ideologien bak. Elevene har lært at litteratur er en måte å gjøre verden vanskeligere på. De spør hva budskapet mitt er, og hvilke virkemidler jeg har brukt for å skjule det, som om litteratur er politikk i form av gåter.
Ineffektiv propaganda
- Er det galt å lære bort litterær analyseteknikk i norsktimene?
- Jeg er ikke motstander av litteraturanalyse i skolen, men da må den slutte å behandle skjønnlitteratur som ineffektiv propaganda. Den litterære formen må oppvurderes og ses på som uløselig knyttet til innholdet. Analyseapparatet som blir pådyttet elevene i skolen støter dem vekk, sier Nærum.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger