VIL HA BEKREFTELSE: NAF, her ved seniorrådgiver André Fimreite (til venstre) og rådgiver Andreas Handeland, vil ha Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap på banen i DAB-spørsmålet. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
VIL HA BEKREFTELSE: NAF, her ved seniorrådgiver André Fimreite (til venstre) og rådgiver Andreas Handeland, vil ha Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap på banen i DAB-spørsmålet. Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

DAB-radio i bil

NAF krever at direktoratet kommer på banen med DAB-avklaring

NAF forlanger at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal bekrefte at beredskapsnivået i Norge blir fullgodt med DAB. 

(Dagbladet): - Jeg forventer at at vårt eget direktorat, som skal se at sikkerheten i landet vårt er slik den skal være, kommer på banen og bekrefter de opplysningene vi har fått fra bransjen og operatørene om DAB.

Det sier André Fimreite til Dagbladet, like etter gårsdagens kontaktmøte om radiodigitalisering i NRKs lokaler i Oslo.

Det er Medietilsynet som står bak møtet, som samlet en rekke aktører som blir berørt av DAB-omlegginga, deriblant bilbransjen, radiobransjen, Vegdirektoratet, Kulturdepartementet og NAF.

Lest denne? Dette er bilbransjens DAB-bekymringer

Under møtet sa blant annet NRKs kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen at DAB-overgangen kommer til å gi det norske publikum et bedre radiotilbud, i tillegg til økt sikkerhet og beredskap i landet.

- Øredøvende tause

Fimreite, som er seniorrådgiver og advokat i NAF, etterlyser en bekreftelse fra DSB på at sistnevnte påstand faktisk er tilfelle, og at Stortingets forutsetninger for radiodigitaliseringa er oppfylt.

I stortingsmeldinga fra 2011 satte myndighetene fem kriterier som måtte oppfylles for å kunne melde overgang fra FM- til DAB-nett:

  • NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning i FM-nettet.
  • Det kommersielle nettet må være bygget ut til minst 90 pst. befolkningsdekning.
  • Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum.
  • Det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil.
  • Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform.

I februar i fjor skrev Radio.no at alle kravene i stortingsmeldingen var innfridd.

- Det som bekymrer meg er at Direktoratet for sikkerhet og beredskap er så øredøvende tause, sier Fimreite til Dagbladet.

- Frykter du for sikkerheten på norske veier med omlegginga til DAB-nett?

- Hvis alle premissene i stortingsvedtaket fra 2011 oppfylles, skal sikkerheten bli betydelig bedre enn den er er i dag, med FM-nettet. Men jeg savner bekreftelse fra vårt eget direktorat, som skal etterse at dette stemmer, sier Fimreite til Dagbladet.

- Er Norge klare for DAB-omlegging, etter din mening?

- Stortinget har vedtatt digitalisering under visse forutsetninger, som skal være oppfylt. Det som gjenstår nå er å få en utvetydig dokumentasjon på at alle Stortingets premisser er oppfylt, sier NAF-seniorrådgiveren, og legger til:

- Ut fra det jeg hørte på møtet i dag vil vi være klare i januar. Det vil jeg at direktoratet står fram og sier.

Konkurransedyktig

Rådgiver Andreas Handeland i NAF støtter kollegaen.

Han forteller at de får tilbakemelding fra sine medlemmer om at DAB-dekninga i Norge ikke er god nok, men understreker at de ikke sitter på noen dokumentasjon som viser at det stemmer.

NAF-rådgiveren erkjenner at dårlige eller feilmonterte antenner kan være årsaken til at dekninga oppleves som dårlig, men sier også at det viktigste er at DAB for folk flest må oppleves som konkurransedyktig, sammenliknet med FM.

- Det vi kan basere oss på er tilbakemeldingen vi får fra brukerne, om at dekningen ikke oppleves som god nok. Om det da skyldes dårlige antenner, dårlig antennemottak eller dårlig dekning spiller på en måte ingen rolle, sier Handeland, og legger til:

- Det hjelper ikke at dekningen dokumenteres å være god nok, hvis brukerne opplever den som for dårlig.

Handeland etterlyser DAB-produkter av høyere kvalitet, som er lettere å bruke, men som samtidig har en prislapp hvermannsen kan håndtere.

Han mener at adapterløsningene som ble presentert under kontaktmøtet i går, generelt sett er for dårlige.

- Vi mener at de rimelige løsningene som finnes for folk flest ikke er gode nok, konkluderer NAF-rådgiveren.

- Overoppfyller kravene

Sikkerhetsbekymringene rundt DAB-omlegginga ble nevnt av kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i går.

Eriksen viste blant annet til et møte han selv hadde med Redningsselskapet for noen måneder siden:

- Ikke bare oppfyller DAB kravene som er satt - DAB overoppfyller kravene, hevdet kringkastingssjefen.

- Må hjelpe

Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, mener at det viktigste ved teknologiskiftet er at både lytterne og NAFs medlemmer får god informasjon.

- NAF må hjelpe medlemmene sine, og vi har tilbudt å hjelpe dem med henvendelser om dekning. Blant annet har vi invitert dem med på måleturer slik at vi sammen kan finne ut hva problemene skyldes, skriver Hagerup i en e-post til Dagbladet.

Hun mener at kringkasterne også får henvendelser fra kunder med dekningsproblemer, og skriver at mange av problemene i bunn og grunn handler om vanskeligheter med bruk av ny teknologi.

Direktør i DSB, Cecilie Daae, skriver i en e-post til Dagbladet at beslutningen om å slokke FM-nettet ligger fast. Hun påpeker også at de er glade for Fimreites påpekning av at også samfunnssikkerhet og beredskap er et viktig tema.

- Radiomediet er viktig for beredskapen. Det er derfor naturlig at DSB ser nærmere på de beredskapsmessige konsekvensene av overgangen fra FM til digital radio, sier hun.