- Naivt å forvente profitt på samtidskunst

Gallerist kritiserer kortsiktig kunsthandel.

(Dagbladet.no): Tirsdag kveld arrangerte auksjonshuset Blomqvist sin høstauksjon for moderne kunst, og kunsthandelen satset på en rekke yngre norske samtidskunstnere som Gardar Eide Einarsson, Torbjørn Rødland og Mikkel McAlinden.

Generelt skuffet de unge kunstnerne. Blant annet gikk to verk av Gardar Eide Einarsson - på forhånd antatt solgt for opptil 80 000 kroner - for 40 000 stykket.

- Dette tilfellet viser at Blomqvist ikke har gjort det nødvendige forarbeidet, sier Eide Einarssons gallerist Eivind Furnesvik fra Standard (Oslo), til Dagbladet.no.

Fascineres av «hotshots»

Det var Furnesvik som sammen med gallerist Nils Stærk i København og Team Gallery i New York, kjøpte de to verkene på vegne av faste kunder. Slik ender de tre «Outlaws»-bildene og veggmaleriet «Untitled Wallpainting (Fuck you ...)» opp i henholdsvis USA og Oslo.

Furnesvik forteller at galleriene har tilsvarende verk av Einarsson til salgs for 32 000 kroner.

- Summen Blomqvist antydet hadde ikke rot i samme virkelighet. Når gapet blir så stort, åpner det for et spørsmål om hvor mye Blomqvist bruker på å holde seg orientert og oppdatert om den unge samtidskunsten, mener Furnesvik.

Han synes omtalen av verkene i forkant av auksjonen tydet på at Blomqvist er alt annet enn fortrolig med å presentere og ta ansvar for denne delen av samtidskunsten.

MÅ VÆRE LANGSIKTIGE: - En auksjon er en brutal markedsplass. Vi tenker kunstkarriere over lengre tid enn de timene en auksjon foregår, sier Eivind Furnesvik, Gardar Eide Einarssons gallerist i Oslo. Foto: PRIVAT
MÅ VÆRE LANGSIKTIGE: - En auksjon er en brutal markedsplass. Vi tenker kunstkarriere over lengre tid enn de timene en auksjon foregår, sier Eivind Furnesvik, Gardar Eide Einarssons gallerist i Oslo. Foto: PRIVAT Vis mer

- Du mener de mangler kompetanse?

- Ikke nødvendigvis, men lite tyder på at de har investert nevneverdig i kompetanse på dette feltet kontra Munch og andre tradisjonelle kjerneområder. Det er besynderlig at Blomqvists eksperter ikke har klart å skaffe til veie den relevante informasjonen når den er så problemfritt tilgjengelig, sier galleristen.

Dømt til Lotto

Som et moteksempel nevner Furnesvik det amerikanske auksjonshuset Phillips de Pury som satser på å bygge opp en egen kundegruppe for samtidskunst - over tid.

- Slik får de nettverket, timingen og kunnskapen til å selge de riktige objektene til riktig tid. Det handler om å bygge opp en bevissthet og et begjær hos et til dels helt nytt publikum, og for en annen type kunst enn den de norske auksjonshusene holder fram som gullalderen, sier Furnesvik.

- Blomqvist har aldri lagt dette fundamentet, og dermed er det dømt til å være risikoutsatt. Det er dømt til å bli Lotto.

Kunsthandelen innrømmet på forhånd at prisantydningene var satt høyt.

- Får vi prisantydning for verkene til Gardar Eide Einarsson, har vi gjort en god jobb, sa Morten Zondag, leder for Blomqvists ekspertavdeling, til Dagbladet.no før auksjonen begynte.

Furnesvik mener det er naivt å forvente at samtidskunst skal lønne seg som investeringer i løpet av så kort tid som tre år.

- Begge verkene har doblet seg i verdi i denne perioden. Å selge så kort tid etter med forventning om ytterligere vekst får bare selgerne til å framstå som useriøse, mener han.

FASCINERT AV HOTSHOTS: Eivind Furnesvik synes det virker som de norske auksjonshusene lar seg fascinere av kunstnere det skrives mye om i tidsskifter, som Gardar Eide Einarsson (bildet) - uten at de har satt seg godt nok inn i denne typen samtidskunst.
SKUFFET OVER SAMTIDSKUNSTEN: - Det er alltid en skuffelse når verk ikke blir solgt, eller selges langt under hva du håpet på, sa daglig leder Knut Forsberg om samtidskunsten etter tirsdagens auksjon.
BLE KJØPT TILBAKE AV GALLERISTEN: Slik ender Gardar Eide Einarssons utitulerte veggmaleri i Oslo.
GÅR TIL AMERIKANSK SAMLER: Tre bilder fra Gardar Eide Einarssons serie «Outlaws».