Nakenriding, Hitler og korsfestede komikere ble også stoppet

Det er ikke bare Marianne Aulies rumpe som har vakt reaksjoner. Her er et knippe andre sensurerte reklamer.

(Dagbladet.no): Marianne Aulies rumpestunt er ikke det første eksempelet på en reklame som har blitt stoppet. Her er andre eksempler på reklame som forskjellige aktører har stanset:

Rumper, røyk og Gud

Corso Comos cowboystøvelreklame: Forbrukerombudet mente en reklame for skomerket Corso Como, der en kvinne rir på en støvlett kun iført pistolbelte - var kjønnsdiskriminerende og dermed ulovlig.


Puppereklame for OBOS:
Et bilde av ei barmfager kvinne med utringning og teksten «Attraktiv og velholdt med bl.a. nye balkonger og enkel atkomst» ble for sterk kost for Markedsrådet i 2003, som dømte annonsen for å være i strid med markedsføringsloven §1 annet ledd, som forbyr kjønnsdiskriminerende reklame. OBOS fikk forbud mot å lage flere, liknende reklamer.

Hitler på Trondheim-bussen: En kampanje for en utstilling arrangert av Faros på Vitenskapsmuseet i Trondheim i mars skapte kontroverser, da et bilde av Hitler ble brukt på Team Trafikks busser. Busselskapet fjernet reklamene, etter sterke reaksjoner fra sinte sjåfører og passasjerer.

Sigarreklame for Vika Handelsområdes Havana-festival: 6x4 meter store bannere med bilde av ei sigarrøykende, kubansk kvinne tirret i 2001 på seg Statens tobakksskaderåd. Festivalen fikk beskjed om å sladde sigaren.

Posten-reklame: Posten stoppet tidligere i år tre reklamefilmer hvor komikerne Robert Gustafsson og Robert Stoltenberg henger på hvert sitt kors. Posten ville ikke harselere med religiøse symboler, og mente reklamen var støtende (se video øverst i artikkelen).

(U)lovlige rumper

Nakenriding, Hitler og korsfestede komikere ble også stoppet

For to år siden ble ble svenske Lindex anmeldt for trusereklamer, mens Lindex Norge ikke fikk noen klager. Derimot vakte den nakne rumpa til fotografen Camilla Isene oppsikt da den i 2004 figurerte på reklameplakater for IKEA-sofaer.

Kvinnefronten og Krisesentersekretariatet mente at bildet ga assosiasjoner til prostitusjon, og klaget plakaten inn for Forbrukerombudet. Den ble likevel ikke forbudt.

Forbrukerombudet oppgir at de evaluerer lovligheten av en reklame i rundt 20 saker hvert år. Ifølge jurist Anna Charlotte Amdal Neumayer er det en skjønnsmessig vurdering om hvorvidt de strider mot markedsføringsloven eller ikke.

– Vi ser på hvert enkelt tilfelle, for å avgjøre om det virker støtende på gjennomsnittspersonen i gata, sier Neumayer.

Hun opplyser at det ikke nødvendigvis er ulovlig å bruke mye kropp i en reklame.

– Produktrelevans er et moment i vurderingen. Det skal mer til før det anses for støtende å bruke nakenhet i en undertøysreklame, enn for eksempel en dekkreklame, sier Neumayer, som ikke vil vurdere Aulie-reklamen før det foreligger en eventuell klage. Men det er ingen formildende omstendighet at kunstneren avbilder sin egen bakdel i reklamen.

– Markedsføringsloven sier ingenting om hvem sin kropp som brukes, sier forbrukerjuristen.

- Overeksponert og uinteressant

- Rumpe eller ikke, det er noe befriende med hele Galleri Sand og deres kunstnere. De tør å være politisk ukorrekte og taler eliten, både avishusene og kulturradikalerne, rett imot, skrev Trond Enemo i gårsdagens rumpestuntdebatt.

En annen innsender, Gunnar, bemerker at Marianne Aulie har fått mye mer pr gjennom all viraken Aftenposten-sensuren har medført. Lars er enig, og gir Aulie og Sand applaus som entertainere:

- Endelig har vi fått to norske kunstpersonligheter som kan ta over for Odd Nerdrum og hans nå bortgjemte ereksjon, skriver han.

- Aulie poserer og poserer, i ren desperasjon, for å få oppmerksomhet, fordi hennes møkkverk til «kunst» ikke selger lenger. Aulies «kunst» er ikke mer verdt enn tegninger fra en barnehage, mener derimot Christian Wallén, og kaller Aulie er overeksponert og uinteressant.

- Dette har ingenting med kvinnesak å gjøre, sier også kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i Dagbladet i dag.

Hva mener du om sensur i reklamer? Burde også denne Aulie-reklamen blitt trykket?

IKKE STOPPET: Camilla Isenes nakne IKEA-reklamerumpe <a href="http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/05/22/501344.html">ble klaget inn</A>, men reklamen ble ikke stoppet.
STOPPET: Marianne Aulies rumpe <a href="http://www.dagbladet.no/kultur/2007/07/17/506409.html">ble ikke trykket av Aftenposten i går</A>.
STOPPET: OBOS fikk ikke lov av Markedsrådet å bruke denne reklamen for leiligheter.
NAKENHET SELGER: Norske Cosmo Como ville selge cowboy-boots med hjelp av en naken dame, men ble stoppet av Forbrukerombudet.