Napster mot konkurs?

Sjefen slutter og nedbemanningen fortsetter i Napster. Hva er galt med musikkdelingslokomotivet?

Napster var lenge kongen av musikkdelingstjenestene på nettet. Men etter at de tapte rettssaken som de store plateselskapene anla mot dem har det buttet litt i mot.

Det tyske mediekonsernet Bertelsmann AG, som også var en av saksøkerne gjennom plateselskapet BMG, kom inn som den reddende engelen og skulle hjelpe piratene i Napster til å lage en tjeneste som brukerne skulle betale for.

Nå kan det se ut som om drømmen brister. Bertelsmann skal ifølge nyhetsbyrået AP ha lånt 85 millioner dollar til Napster, mens Napster på sin side har vært offline siden i fjor sommer. Abonnementstjenesten har ikke nådd markedet, samtidig som Sony og Universal har fått sine betaltjenester på nettet i gang. Derfor har BMG, EMI, og AOL Time Warner lansert Musicnet i påvente av Napsters comeback.

Bertelsmann prøvde tidligere i år å kjøpe ut Napstergründerne for å få total kontroll over selskapet, men det nektet gutta bak musikkstedet. Og nå har Bertelsmannsjefen i Napster tatt sin hatt og gått.

Kostnadskutt

- Jeg er overbevist om at det var en tabbe å ikke godta tilbudet fra Bertelsmann, og jeg tror det vil sette selskapet i en posisjon jeg ikke ønsker å lede det i, sier den avgåtte sjefen Konrad Hilbers i et internt memo til Napsteransatte.

Samtidig er Napster nødt til å fortsette kostnadskuttene i bedriften. De har allerede sagt opp 30 ansatte, og de kan bli tvunget til å fortsette nedbemanningen.

- Vi er veldig lei oss for at vi ikke har klart å finne en inntektsmodell som gjør oss i stand til å lansere en tjeneste som både artister og forbrukere kan tjene på, og vi vil se på alternative måter å redusere kostnader på i ukene som kommer.

Mot konkurs

Ifølge kilder AP har vært i kontakt med, er pengekrisen i Napster så stor at de kan komme til å bli satt under konkursadministrasjon. Med Hilbers avgang har Napster i tillegg tapt troverdighet i markedet.

- Vi beklager at aksjeeierne i Napster ikke klarte å bli enige om en aksept av Bertelsmanns tilbud, men vi har fortsatt tro på verdien av peer-to-peer teknologi, skriver Bertelsmann i en pressemelding.

Men Napster kan altså være gravlagt. For alltid.

VILLE IKKE VÆRE MED MER: Konrad Hilbers kom fra Bertelsmann for å lede Napster inn i det kommersielle musikkmarkedet. Nå har han mistet troen på Napsters suksess.