DRITTUNGE: Even Sandvold Roland skal rådgi Geelmuyden.Kieses kunder i bruk av sosiale medier. Foto: Tonje Thilesen, under en Creative Commons 2.0-lisens.
DRITTUNGE: Even Sandvold Roland skal rådgi Geelmuyden.Kieses kunder i bruk av sosiale medier. Foto: Tonje Thilesen, under en Creative Commons 2.0-lisens.Vis mer

Når barna tar makt på nettet

Tenåringene overtar. Jan Omdahl (48) kommenterer.

||| Even Sandvold Roland fikk sine femten minutter nettberømmelse da en ansatt i plateselskapet Warner Music kalte ham drittunge på Twitter, etter at han hadde luftet sin frustrasjon over at favorittartistens siste plate var umulig å få kjøpt via iTunes i Norge.

ROLAND SVARTE
godt for seg, og allerede morgenen etter sto han på scenen under årsmøtet til Norsk Redaktørforening for å fortelle om opplevelsen. I løpet av et døgn var et av verdens største plateselskap og et rom fullt av Norges mektigste redaktører tatt i skole av en 18-åring i russebukser.

Han tilbragte sommeren 2009 som journalistvikar i VG Nett, og forrige uke kunngjorde Roland på Twitter at han er ansatt som kommunikasjonsrådgiver i Geelmuyden.Kiese.

Norske politikere og næringslivsledere skal nå motta råd om bruk av sosiale medier fra en guttunge som så vidt var ute av bleiene da nettbølgen feide inn over landet midt på 1990-tallet.

MEN DRITTUNGEN
i GK er rene oldingen sammenliknet med 14-årige Emilie Nereng. Emilie, bedre kjent som Voe, er Norges mest populære blogger.

Med et uslåelig grep om sine jevnaldrende jenter skriver hun om stort og smått (mest smått) i eget liv, ispedd tips og triks som «Hvordan lage krøller med rettetang».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rettetangen har hun fått i posten fra produsenten, men Voe forsikrer, i en slags hjemmesnekret vær varsom-plakat, at hun ikke skriver om produkter hun ikke liker. Så da, så.

Voes blogg er mer populær enn nettutgavene til noen av landets største regionsaviser. Senere denne uka skal hun holde foredrag på Høgskolen i Lillehammer, under et seminar om sosiale medier.

Ved hennes side er far og manager Erling Nereng, som holder styr på pengestrømmen og det økende presset mot et barn med raskt aksellererende definisjonsmakt.

Når garvede mediefolk og kommunikasjonsrådgivere utkonkurreres av tenåringer, må det vel kunne kalles et tegn i tida.

Gubberefleksen er å avfeie fenomenet som et uttrykk for hysterisk ungdomskultus, nettsentrisk historieløshet og alminnelig forfall. Trolig er det mer fruktbart å se det som en del av en utvikling der nettets horisontale karakter fratar de etablerte og dovne elitene makt og innflytelse på nær sagt alle områder.

En direkte effekt av nettutviklingen er at unge mennesker har fått ny makt. En 14-åring kan kommunisere direkte med hundretusener av andre tenåringer, helt utenfor den etablerte medieindustriens kontroll. En 19-åring sitter på kompetanse som gjør at gråsprengte direktører i dress betaler for å høre på ham.

Og hvorfor ikke? Even Sandvold Roland stiller i fluevekt som kommunikasjonsrådgiver, men har rukket å skaffe seg peiling og magefølelse på fagfeltet sosiale medier som eldre bransjekolleger kan misunne ham. Voe kan lett avfeies som en bloggende bimbo, men det er nå engang et faktum at hun med trøkk og talent tiltrekker seg flere nettlesere enn noen av landets største og mest ressurssterke mediebedrifter.

I EN TID mange mener de etablerte tabloidmediene driver utstrakt selvinfantilisering i desperat jakt på lesere og annonsører, er det muligens en viss poetisk rettferdighet i at vi nå møter konkurranse fra barn. Å bære ironien for oss som er 30, 40 eller 50 går greit, der vi venter på ukas trekning i sluttpakkelotteriet.

Atskillig tyngre må det være for en 25-årig, nyutdannet journalist å erkjenne at hun allerede er gått grundig ut på dato.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl