Når det ytre teller

Norsk bokdesign vinner priser i utlandet og blir lagt merke til i hyllene. Samtidig bekymrer designerne seg for at forlagene vil nedprioritere omslagene.

- Vi er riktignok et lite bokland, men vi hevder oss godt i internasjonale designkonkurranser. Når vi har utenlandske designere på besøk, framhever de stadig den høye standarden og det faktum at Norge er et foregangsland, sier Morten Berner, daglig leder i GRAFILL, organisasjonen for norske grafiske designere og illustratører.

- Interessen for arrangementet «Årets vakreste bøker» har eksplodert de siste åra. Før var vi et kjellerarrangement, men nå fyller vi hele Gamle Logen.

Den sterke konkurransen mellom forlagene bidrar til å øke viktigheten av bøkenes utseende.

Berner er likevel bekymret for bokdesignens framtid.

- Vi er inne i en utvikling hvor forlagene legger designbiten inn under markedsavdelingen, og jeg er usikker på om dette er rett vei å gå. Jeg mener forlagene undervurderer leseren, og jeg er redd for at markedsfolka vil få for mye makt.

En annen viktig kvalitetsfaktor er hvor mye forlagene er villige til å betale for design. Her har honorarene stått stille de siste 15 åra. De beste designerne forteller at de lager bokomslag fordi det er et spennende arbeid, men at de ikke har råd til å gjøre det på heltid.

Kommersielt press

Aud Gloppen i De norske Bokklubbene er en av landets mest toneangivende bokdesignere. Hun deler Berners syn på utviklingen.

- Vi opplever et kraftig kommersielt press. Det hadde vært flott dersom den økte interessen for bokdesign ga større utslag i forlagenes satsing. Jeg opplever at nivået blant formgivere i dag er veldig høyt, og interessen for design er generelt sett høy. Derfor er det trist hvis bruken av denne fagkompetansen ikke blir utnyttet fullt ut, sier Gloppen, som ønsker å legge til at det fremdeles gis ut mye flott:

- De norske Bokklubbene har helt ifra starten satset på design som en del av sin forretningsidé, og de gir ut en rekke påkostede verker hvor kvaliteten råder ned til minste detalj, blant annet fantastisk bokbindarbeid.

Gloppen er enig i at det er bekymringsfullt at designerne trekkes inn under forlagenes markedsavdeling.

- Det er trist hvis designavdelingene går i oppløsning, for et faglig fellesskap er viktig. For at bøkene skal bli vakre forutsetter dette et felles engasjement mellom redaksjons-, produksjons- og markedsavdelingen.

- Hva er ei vakker bok?

- Målet for meg som designer er at boka skal være som en musikalsk opplevelse, hvor alle elementene spiller sammen som en slags komposisjon. Det er ambisjonen, men det er vanskelig å få til, sier den prisbelønte designeren, som er så beskjeden at hun ikke kommer på noen eksempler på egne bøker som fortjener betegnelsen «vakre».

Forsvinner illustratøren?

GRAFILLs Morten Berner mener et godt bokomslag må fylle tre funksjoner: Det skal være et smussomslag, det skal gi leseren en inngang til stoffet, og det skal være en salgsplakat for boka.

- Dersom disse tre elementene spiller på lag, når du fram til leseren. Helheten gjør det til ei vakker bok.

Han legger til at han synes det er trist at innføringen av data har ført til at mange designere har overtatt illustratørens oppgave.

- Det er ikke bra i forhold til det tradisjonelle illustrasjonshåndverket, som jeg mener ville gitt et bedre resultat i mange tilfeller. Dette er noe forlagene gjør for å spare penger.

Gloppen er enig:

- I dag skal designeren gjerne være både illustratør, typograf og reprotekniker. Dette er store fagfelt som egentlig krever fokus på hvert enkelt ledd, og resultatet kan bli mer overflatisk. Men det må legges til at den nye teknologien åpner for nye visuelle uttrykk og større fleksibilitet.

Årets design

Omslaget på Lars Ramslies «Fatso» (Oktober 2003) ser svært uskyldig ut ved første øyekast. Men fjerner du det roseprydede smussomslaget, finner du et titall unge kvinner i en vill sexorgie.

Den markante bokdesigneren Egil Haraldsen står bak, og den tungt prisbefengte mannen har betydd mye for norsk bokdesign de siste 20 åra. I fjor sto han for designen på samtlige skjønnlitterære bøker som var nominert til Brageprisen. I år var han blant annet ansvarlig for omslaget på Per Pettersons «Ut og stjæle hester», også den Brage-nominert og vinner av

Bokhandlerprisen.

Redaktør i Oktober forlag, Siss Doris Andreassen, tror imidlertid ikke bokomslaget har betydd noe særlig for salget av Pettersons bok.

- Jeg tror ikke omslaget har så veldig mye å si. Det går mye på følelser når det gjelder bokdesign, og det er vanskelig å måle effekten. Men det er selvsagt en grunn til at vi bruker Egil på de fleste av våre bokomslag. Han er svært dyktig og allsidig. Han leverer bestandig solid arbeid, og han klarer å fornye seg hele tida. Dessuten er han en dyktig typograf.

Henrik Langelands «Wonderboy» ble en av årets bestselgere, og med hakepartiet til en stresset dresskledd mann i fokus stakk omslaget seg ut i bokhandlene. Det ga assosiasjoner til reklamer for dyre klokker eller italienske dresser, og signaliserte hvilken verden leseren ville bli tatt inn i.

Forfatteren selv hadde hentet inn designeren Terese Moe Leiner for å gjøre omslaget.

- Formelt sett ligger ansvaret for omslaget hos forlaget, men i praksis blir det et samarbeid mellom forlag, forfatter og designer. Jeg valgte Moe Leiner fordi hun er en fabelaktig bokdesigner. For meg er det viktig at omslaget signaliserer til leseren hva slags bok det er, og det virker som om vi har lyktes med det.

Sikker typografi

De norske Bokklubbene har vært innovative på designsiden i flere tiår, og i 2000 ble deres designer Aud Gloppen tildelt den høythengende Bokkunstprisen. I år fikk hun sølv for serien «Verdensbiblioteket». I juryens kommentar het det: «En serie med sikker typografi og vakre detaljer. Fargebruk som differensierer og samtidig sørger for helhetsopplevelse. Verket har en diskré verdighet over seg.»

Hun fikk også et diplom for boka «Brekkukotkrønike» av Halldór Laxness.

Bokkunstprisen 2003 gikk til forfatter/illustratør Fam Ekman, som skriver både barnebøker og voksenbøker. Hittil har hun laget 17 egne billedbøker, samt illustrert bokomslag for en rekke andre forfattere.

<B>VAKKERT:</B> Morten Berner er ansvarlig for arrangementet «Årets vakreste bøker», og han har mange av dem i sin egen bokhylle. Han forteller at interessen for bokdesign er økende. - Før var vi et kjellerarrangement, men nå fyller vi hele Gamle Logen.