Bryan Cranston accepts the award for Outstanding Lead Actor In A Drama Series for his role in "Breaking Bad" as presenter Julia Roberts listens during the 66th Primetime Emmy Awards in Los Angeles, California August 25, 2014.   REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES  - Tags: ENTERTAINMENT)   (EMMYS-SHOW)
Bryan Cranston accepts the award for Outstanding Lead Actor In A Drama Series for his role in "Breaking Bad" as presenter Julia Roberts listens during the 66th Primetime Emmy Awards in Los Angeles, California August 25, 2014. REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT) (EMMYS-SHOW)Vis mer

Når enden er «god»

Når «Breaking Bad» slår «True Detective», er det den gjennomtenkte slutten som slår den lovende begynnelsen.

Kommentar

KOMMENTAR: Hva var det som smalt så høyt natt til tirsdag, da Emmy-prisene ble delt ut i Los Angeles? Annet enn champagnekorkene? Jo, det var den såkalte «mcconaissansen», det bemerkelsesverdige karriereløftet til Hollywood-stjernen Matthew McConaughey, som smalt i bakken, etter å ha steget høyere enn noen trodde var mulig.

McConaughey, som etter flere tiår som glatt førsteelsker i fjor gjorde helomvending og kastet seg inn i komplekse og krevende roller i film og fjernsyn, var storfavoritt til å vinne Emmy for tv-serien «True Detective» etter å ha rasket med seg Oscar i vinter for hovedrollen i «Dallas Buyers Club». Men prisen gikk i stedet til Bryan Cranston, som gjennom fem år har latt kjemilæreren Walter White gå fra hverdagsplaget anstendighet til de mørkeste moralske dyp i «Breaking Bad», som ble avsluttet i fjor etter fem sesonger. Cranston spiller kjemilæreren som lar seg friste til å bruke kunnskapene sine til å produsere og selge amfetamin etter at han får en kreftdiagnose, og sakte lar seg sluke av den nye livsveien.

«Breaking Bad» vant også prisen for beste dramaserie, og Cranstons medspillere Anna Gunn og Aaron Paul vant skuespillerprisene i sine kategorier. Det er en stor seier for serieskaper Vince Gilligan, og en like stor skuffelse for teamet bak «True Detective», den poetiske og lidderlige sørstatskrimmen som uten forvarsel kom ut av Louisiana-mørket og skaffet seg en stor og hengiven tilhengerskare blant tv-publikummet. Men i går måtte fenomenet nøye seg med en velfortjent pris til regissør Cary Fukunaga, for den blendende episoden midtveis i serien som avsluttes med en scene der McConaugheys rollefigur flykter gjennom en kulehaglende konfrontasjon med en stoffsmuglerbande gjennom en virtous, seks minutter lang scene som ikke inneholder et eneste klipp.

Men når «Breaking Bad» så tydelig foretrekkes fremfor «True Detective», har det å gjøre med at Emmy-juryen foretrekker gjennomført og gjennomtenkt håndverk fremfor lovende oppspill og uimotståelig sørstatsgotisk stemning. «True Detective» var hypnotiserende på sitt beste, men skapte gjennom sine åtte episoder høye forventninger mot en slutt som ikke innfridde. Løse tråder ble hengende ute til tørk, den strabasiøse psykologiske reisen til politimennene Cohle (McConaughey) og Hart (Woody Harrelson) endte i en litt for brå forløsning. Walter White, på sin side, fulgte en lang og nennsom planlagt ferd fra å være protagonist til å bli antagonist, fra å være en helt til å bli en skurk. Det tippet nok oddsene i seriens favør, selv om alle skuespillerne hadde fått Emmy-priser for rollene sine i tidligere sesonger.

Det at det legges slik vekt på en tilfredsstillende slutt, kan også sees på som en belønning og oppmuntring til serieskapere som vet at de legger beslag på store mengder av en begrenset ressurs: Tid. Tv-renessansen har ført til langt flere serier av høy kvalitet, som er toneangivende i populærkulturen på en annen måte enn før. Men det gjør også at publikum må velge med omhu hvilke av de mange seriene de skal hengi seg til, noe som innebærer å følge med på én og samme historie i flere år før de endelig får vite hvordan det går. Skuffelsen over en slutt som virker for lettvint eller påklistret, er større for den som har jobbet seg gjennom sesong etter sesong sammenlignet med den som har tilbrakt to timer i kinosalen.

Derfor ble Vince Gilligan kronet til kveldens tv-konge. Og derfor har Nic Pizzolatto, førstereis-serieskaperen som plutselig ble skjøvet ut i flombelysningen med «True Detective», fått enda større grunn til å være nervøs foran seriens vanskelige andresesong. For den skal også landes.
 

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.