MØRKE: Øyvind Wangensteens lysdesign har respekt for mørket. Her er Nils Johnson som far Hallvard, med Liv Bernhoft Osa og Olavus Frostad Udbye i bakgrunnen.
MØRKE: Øyvind Wangensteens lysdesign har respekt for mørket. Her er Nils Johnson som far Hallvard, med Liv Bernhoft Osa og Olavus Frostad Udbye i bakgrunnen.Vis mer

Anmeldelse «Tarjei», Nationaltheatret:

Når helheten går i oppløsning

Et oppstykket etterpå

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Der er et før og et etter i «Tarjei», som der er i Helga Flatlands romantrilogi. Tarjei og to av hans kamerater fra samme bygd dør som soldater i Afghanistan.

Helhet i stykker

«Det finnes ingen helhet», heter tredje bind av Flatlands romanverk (etter «Bli hvis du kan. Reis hvis du må» og «Alle vil hjem. Ingen vil tilbake»). «Det finnes ingen helhet» kan også stå som oppsummering av teaterforestillingen. Visuelt er der en helhet, lydlig er der en helhet. Øyvind Wangensteens lysdesign respekterer mørket, Andreas Utnems musikk uttrykker savnet. Men fortellingen, og de skuespillervirkemidler den formidles gjennom, er preget av brudd og sprang.

I historien er mangelen på helhet i seg selv helheten: Følelsen av at ingenting henger sammen, at tilværelsen er gått i stykker. I bøkene gir ulike fortellerstemmer sine beretninger om livet før og etter Tarjeis død. I teaterforestillingen blir strukturen enda mer oppdelt, og vekslingene mellom ståstedene, og mellom tidsplanene, blir krappe.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn