Når helvete blir uttrykk for Guds kjærlighet

Helvetesdebatten fortsetter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Professor Ole Hallesby truet de uomvendte med helvete i 1953. Tanken var at man skulle frelses ved hjelp av frykten for helvete. Man kan si mye om Hallesby, men her var det i hvertfall klar tale. 55 år senere følger en diakon, kunsthistoriker og professor ved UiB, Henrik Louis von Achen, opp med å gjøre helvete til et uttrykk for Guds kjærlighet.

Professoren og diakonen spør oss hvorfor det er så enormt viktig ”å kreve at DnK nå, i 2008, velger side i forhold til en frontlinje fra 1953?”

Selv ønsker von Achen å presentere sin forståelse av Den katolske kirkes syn på helvete hvor helvete angivelig er et uttrykk for Guds kjærlighet. Det er interessant i seg selv, men ikke relevant for hva Den norske kirke mener. I biskop Schjelderups tro hører “læren om evig helvetesstraff ikke hjemme i kjærlighetens religion”. Dermed er vi tilbake til utgangspunktet: forholdet mellom Hallesbys fryktingytende Gud og Schjelderups kjærlige Gud.

Når det gjelder von Achens presentasjon av hva Den katolske kirke lærer om helvete så er det ikke enkelt å trekke en entydig konklusjon om hva han, eller Den katolske kirke, mener.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer