Når Herborg «gjør en Sissel»

Herborg Kråkevik er den store førjulsvinneren på platemarkedet og har nå passert 100 000 solgte album. Hun har slått ut hovedkonkurrent Sissel Kyrkjebø på hennes gamle marked.

«Kråkeviks songbok» står for mye av det Sissel Kyrkjebø representerte da hun slo gjennom på slutten av 80-tallet. «Sissel», «Glade Jul» og «Soria Moria», med mange innslag av kjente, kjære, rene folkesanger i smektende arrangementer, førte Sissel til en historisk topp i norsk musikkindustri med godt over én million album i salg i løpet av fire år. Og det bare i Norge. Med Herborg Kråkeviks og TrondheimSolistenes dypdykk i vår felles visearv blir historien gjentatt. Hun «gjør en Sissel», og det samme høst som Sissel skal etableres som popstjerne med «All Good Things».

Overraskende

Plateselskapet Universal, som har begge artistene, la i utgangspunktet et langt større distribusjonsnett for Kyrkjebø enn for Kråkevik. De er overrasket over at songboka nå selger mer enn verdensstjernen Sissel Kyrkjebø. Men «All Good Things» er overhodet ingen fiasko. 95000 er gått ut til butikkene og sist onsdag havnet den på 3. plass på VG-lista. Der Kråkevik troner øverst.

Dagbladet har snakket med en rekke mennesker i og utenfor platebransjen om fenomenet Kyrkjebø/Kråkevik. De fleste mener at Herborg Kråkevik har truffet en trend, og at uttrykket hennes er mer personlig.

- Trendy bondsk

- Hun har nok truffet en liten bølge, ja, sier Paal Tarjei Aasheim, kreativ leder i JBR McCann.

- Herborg Kråkevik spiller jo på kjente og kjære norske tradisjoner og det passer jo bra i en tid hvor bunadssalget er inne i en rimelig god stim. Herborg har veldig personlige og flotte tolkninger, mens Sissel står for noe som så mange andre gjør. Dessuten er Sissel litt tekkelig og prektig, har et litt kjedelig image og har aldri gjort noe gærent. Mens Herborg virker som en mer moderne dame med bein i nesa.

- Nasjonal figur

Hege Austheim har tidligere jobbet i trendbyrået Fishnet, spiller i bandet Chicas del Coro, gir ut snøbrettbladet Playboard Magazine og er nå også medeier i altmulig-firmaet Hege & Hilde DA. Hun mener Herborg Kråkevik spiller på kjente strenger.

- Hun er blitt en nasjonal figur som går barbeint på scenen og ser ut som hun kommer rett fra sengehalmen, og har noe trendy bondsk over seg som går rett hjem i det nasjonalistiske Norge. Plata passer bra til et eldre publikum som har mistet troen på framtida.

- Og hvem er det?

- Folk over 40.

- Hva med Sissel Kyrkjebøs pop-plate?

- Hovedproblemet til Sissel Kyrkjebø er at hun ikke har noen hit. Hun ser trendy ut, er blitt mye stiligere, men vil få problemer med å komme inn på Celine Dion-markedet.

- Solid grunnlag

- Herborg Kråkevik har klart å revitalisere vår sangskatt, sier Arve Løberg. Han er direktør i Norske Gram, som blant annet har D.D.E. i rekkene.

- Hun har lykkes med sanger vi vokste opp med, som faren min sang til meg om kvelden. Men hun har også vært heldig med tidspunktet. Nå begynner vi kanskje å gå lei av den litt hissige og krasse stand-up moten. Men hadde plata kommet for eksempel for to år siden ville det kanskje ikke gått.

- Sissel Kyrkjebø er nå ute og konkurrerer i et vannvittig tøft marked med artister som Madonna og Britney Spears. Jeg er usikker på i hvilken grad hun klarer å framstå som spesiell. Det klarte hun jo på 80-tallet, men da var hun litt det Herborg er nå.

Innkjøpssjef Morten Knudsen i platebutikk-kjeden Hysj-Hysj mener tida vil jobbe for Sissel Kyrkjebø.

- Hennes profil må jobbes inn mer. Folk er vant til en annen Sissel enn dette. Men jeg tror nok denne plata vil danne et solid grunnlag for den neste fra henne hvis den blir i samme sjanger.

- Folkelig

D.D.E.-keyboardist Terje Tranaas vet mye om hysterisk platesalg. Oppturen startet for trønderbandet i 1993 og varer i grunnen ennå.

- Kråkeviks songbok har en solid forankring i folket. Det er den største hemmeligheten for suksessen. At det er så folkelig, for nå å si det med en klisjé. Herborg har tatt den plassen Sissel en gang hadde. Og når Sissel nå mangler en skikkelig hit, er det vanskelig å komme inn på et så smalt og vanskelig marked hun prøver på. Det ser vi nå gjelder i enda verre grad gjelder for Espen Lind. Produktet samlet sett kan være mer enn godt nok. Men du må altså ha dette ene som drar, sier Tranaas.

- Herborg Kråkevik får utrolig god drahjelp av jula, sier Peggy Brønn. Hun er amanuensis i markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI i Sandvika.

- Det er en tid hvor det er tid for hygge og hvor familier møtes. Det er rett og slett bra miljø for den plata nå. Om sommeren hadde den ikke gått. Derfor tror jeg heller ikke denne suksessen varer lenge. Plata har en kort periode akkurat nå.

VINNEREN: Herborg Kråkevik troner øverst på VG-lista og har passert 100 000 i salg av «Kråkeviks songbok». Plata ligger garantert under juletreet i mange hjem i år.
NUMMER TRE: Sissel Kyrkjebø og «All Good Things» selger pent, men blir slått av «Kråkeviks songbok».