DEBATT

Debatt: Reaksjonær kristendom

Når katolikker og pinsevenner slår seg sammen …

Dessverre overses denne reaksjonære kristendoms-varianten i samfunnsdebatten.

TELEEVANGELIST: I et liberalt, sekulært livssynsmiljø, preget av den solide Folkekirken, har betydningen av den nye globale kristendoms egenart og prioriteringer med få unntak ikke blitt oppfattet, skriver innsenderen. Her er televangelist og mirakel-healer Benny Hinn, mens han leder millioner av frammøtte, og de foran tv-skjermene, i bønn i Kampala.Foto: Tim Cocks / Reuters / NTB Scanpix
TELEEVANGELIST: I et liberalt, sekulært livssynsmiljø, preget av den solide Folkekirken, har betydningen av den nye globale kristendoms egenart og prioriteringer med få unntak ikke blitt oppfattet, skriver innsenderen. Her er televangelist og mirakel-healer Benny Hinn, mens han leder millioner av frammøtte, og de foran tv-skjermene, i bønn i Kampala.Foto: Tim Cocks / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Marie Simonsen ga 8. mars i artikkelen Patriarkatet på frammarsj en viktig påminnelse om et framvoksende kristelig ekstremistmiljø i Europa.

Dessverre overses det i samfunnsdebatten at denne reaksjonære kristendoms-varianten presser seg på også i Norge. Aksjoner mot abort og homofili er nå kampsaker i et nytt fellesskap av katolikker og pinsevenner, og polske katolikker (som ledelsen i Ordo iuris) har nylig stilt opp mot vårt barnevern og skal i allianse med kristne kretser i Norge bidra til å «utrede» strategier for vår familiepolitikk.

Fra USA kommer den tilsvarende Tea party-innflytelse strømmende, bl.a. gjennom miljøet rundt Oslo Symposium – som til uka har Tea party-dronningen Michele Bachmann som hedersgjest.

I et liberalt og sekulært norsk livssynsmiljø, preget av den solide gamle Statskirken, nå Folkekirken, har betydningen av den nye globale kristendoms egenart og prioriteringer med få unntak ikke blitt oppfattet. Man har ikke festet seg ved at vår tids kommunikasjoner gjør det mulig for den amerikanske mirakelpredikanten Benny Hinn å samle hundretusener i Lagos på tirsdag, delta i en konferanse i Stockholm på torsdag og få hele forsamlinger i Bucuresti til å ramle i gulvet under Åndens kraft på lørdag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer