Aftenposten, Oslo 19700109. Stravinskijs "Bryllupet" krever fire pianister. Forfra og bakover ser vi Ketil Bjørnstad, Geir Henning Braathen, Einar Henning Smebye og Jens Harald Bratlie.

Foto: Bjørn Finstad / Aftenposten

***FOTO IKKE BILDEBEHANDLET***
Aftenposten, Oslo 19700109. Stravinskijs "Bryllupet" krever fire pianister. Forfra og bakover ser vi Ketil Bjørnstad, Geir Henning Braathen, Einar Henning Smebye og Jens Harald Bratlie. Foto: Bjørn Finstad / Aftenposten ***FOTO IKKE BILDEBEHANDLET***Vis mer

Når Ketil Bjørnstad slår seg løs på et grand piano

Wandrups utvalgte: Fra Hønefoss til Universitetets aula.

CD: Ketil Bjørnstad har beriket høsten med tre CD?er, alle plater der han spiller på et såkalt grand piano.

«Shimmering» er spilt inn i Pettersens Kolonial Studio Hønefoss i 2012, på et C. Bechstein Grand Piano Model C, et instrument Bjørnstad hevder er i besittelse av både «kraft og intimitet».

Foran et publikum på 40 mennesker improviserer Bjørnstad seg gjennom utvalgte stykker fra sin egen katalog, fra «The Sea» til «En sommernatt ved fjorden». Rundt en time renspikket Bjørnstad.

«Images» er spilt inn to år seinere, etter at det samme pianoet er fraktet til Oslo i kjølvannet av at Pettersens Kolonial er nedlagt. En billedskapende serie temaer under felles navn, fordelt på 16 satser.

Platene kan fås sammen eller hver for seg. De har felles en mediterende flyt, en strøm av toner som gynger seg inn i sjelen og skaper harmoni i et jaget sinn. Et grand piano kan bidra med mental massasje.

Det får vi nok et eksempel på når Bjørnstad slipper plata «Bartók/Debussy/Ravel», der pianisten spiller på et Steinway Grand, modell D. Det befant seg i aulaen i 1969.

Han var et 16 år gammelt vidunderbarn.

Stykkene han spiller, kaster et impresjonistisk lys framover mot de to platene den modne musikeren spiller over 40 år seinere.