BRETT NEDSLAGSFELT: At nettbrettene vil ta markedsandeler fra mer tradisjonelle datamaskiner, har ligget i kortene en stund. Nå synes det for alvor på salgsstatistikkene. Bare i fjor falt PC-salget i Norge med 14 prosent. Foto: SCANPIX
BRETT NEDSLAGSFELT: At nettbrettene vil ta markedsandeler fra mer tradisjonelle datamaskiner, har ligget i kortene en stund. Nå synes det for alvor på salgsstatistikkene. Bare i fjor falt PC-salget i Norge med 14 prosent. Foto: SCANPIXVis mer

Når kjøpte du en PC sist?

Nettbrettene tar over for alvor.

Er det en stund siden du sto og siklet foran en PC eller Mac i databutikken? Da er du ikke alene. Ferske tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen viser at PC-omsetningen i Norge falt med hele 14 prosent i fjor.

Bransjeanalytikere er enige om at salget av de tradisjonelle bærbare og stasjonære datamaskinene vil fortsette å falle, men vi legger stadig mer penger i nettbrett og smarttelefoner.

PÅ FACEBOOK er antallet daglige, aktive brukere på mobile plattformer nå større enn antallet som bruker PC og Mac.

Apple regnes i dag som den største leverandøren blant PC-produsentene, foran Hewlett-Packard, Samsung og Dell. Men det er ikke salget av stasjonære og bærbare Macintosh-maskiner som har gitt den gamle underdogen Apple denne posisjonen. Det er salget av nettbrettet iPad som drar, ifølge PC Magazine.

Av de 27 millioner enhetene Apple solgte i fjerde kvartal i fjor — iPhone og iPod er ikke med her — var 22,9 millioner iPader.

På verdensbasis solgte Apple trolig et sted mellom 65 og 70 millioner nettbrett i 2012. Samtidig merker Apple en viss nedgang i salget av de tradisjonelle datamaskinene.

Også her hjemme skyter salget av nettbrett i været. Tallene ner oe mer usikre, ettersom den suverene markedslederen Apple ikke oppgir spesifikke salgstall for Norge.

Elektronikkbransjen estimerer likevel at det i 2012 ble solgt rundt 500.000 nettbrett i konsumentmarkedet her hjemme.

Antallet solgte mobiltelefoner telefoner gikk noe ned i forhold til 2011, fra 2,25 millioner til 2,2 millioner. Likevel økte verdien med 22,2 prosent, fra 6,119 milliarder i 2011 til 7,480 milliarder kroner i fjor. Det skyldes at vi i økende grad vil ha de dyrere smartmobilene.

— Vi ser at nordmenn gjerne vil ha det beste av det beste, og de velger seg ofte flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Hvilken mobiltelefon og tilbehør man kjøper blir stadig mer en del av folks personlige stil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vi har det jaggu godt i dette landet. Vi skaffet oss altså en halv million nettbrett, og to og en halv millioner mobiltelefoner, i løpet av fjoråret.

Det er litt, det, i et land med fem millioner innbyggere.

Mens vi gikk mann av huse for å sikre oss det nyeste innen mobil kommunikasjon, var det altså ikke like om å gjøre å ha den aller siste PC- eller Mac-modellen. Men her er det viktig å huske på at salgsstatistikk og analytikeres anslag ikke nødvendigvis sier noe om hvor mye vi faktisk bruker datamaskiner i forhold til nettbrettene vi har skaffet oss.

Min personlige erfaring er at den gode, gamle boksen fortsatt er uslåelig på en del felt.

Til alle typer tyngre databehandling må du selvsagt ha den, med sin overlegne prosessorkraft. Den større skjermen er også et argument for datamaskinen, og et enda viktigere er tastaturet. Det er Macen hjemme og PCen på jobb som brukes til alt fra tyngre skriveoppgaver til nettbank. Et av disse fancy løse tastaturene for nettbrettet har jeg ennå ikke skaffet meg. 

Å taste KID-nummer på mobilen? Glem det.

Ganske ofte bruker jeg også en stasjonær eller bærbar datamaskin til å se nett-TV eller høre på musikk, selv om det ligger nettbrett og slenger i nærheten.

Men det er ingen tvil om hvor vinden blåser.

Også Dagbladets egne tall viser utviklingen. Mens det i andre halvår 2011 var 80 prosent av db.no-brukerne som benyttet PC eller Mac, var tallet for andre halvår 67 prosent. iPad-bruken doblet seg fra fem til ti prosent i samme tidsrom, mens lesing via mobiltelefon gikk fra 15 til 22 prosent.