DEBUTANTER: Kortfilmen «Konto og gitar» er Jo Nesbø og Henrik Mestads først og, tja, foreløpig siste film som regissører. 
Foto: Nina Hansen
DEBUTANTER: Kortfilmen «Konto og gitar» er Jo Nesbø og Henrik Mestads først og, tja, foreløpig siste film som regissører. Foto: Nina HansenVis mer

- Når klokka nærma seg fire fikk jeg problemer med setningsoppbygging

Selv Jo Nesbø synes filminnspilling er slitsomt.

||| (Dagbladet.no):- Nå svarer vi, eh. Ja.

Henrik Mestad har fått et tilsynelatende enkelt spørsmål: Om erfaringene fra regidebuten med kortfilmen «Konto og gitar» frister ham og Jo Nesbø til å lage mer film.

Det er vel kanskje bare det at det føles litt dumt å si nei, når du akkurat har vist fram filmen første gang på en åpen visning.

- Hvis jeg skulle lagd film igjen, så skulle det vært med akkurat de samme folka som vi har jobba med nå, sier Jo Nesbø og legger til:

- Jeg vil gjerne lage film igjen, men du må gi oss en lang pause først.

Symbiotisk duo
Dette må ikke misforstås. Kompisene Nesbø og Mestad slåss nærmest om å fortelle hvor morsomt det var å lage filmen. De gikk løs på regijobben med nesten overivrig entusiasme, og samarbeidet mellom de to på filmsettet ble nær symbiotisk.

Det er lett å se for seg. De er ganske ulike typer, men den tilbakelente og analytiske Nesbø og den energiske og muntre Mestad skaper til sammen en påfallende god kjemi.

Problemet var bare at det viste seg å være fryktelig slitsomt å lage film.

- Det er utrolig mye jobb, særlig utenom innspillingsdagene - men selv de ble vanskelige å takle for Jo, sier Mestad ertende.

- Når klokka nærma seg fire fikk jeg problemer med setningsoppbygging, forteller Nesbø.

- Upolerte talenter
Vi skyter inn et frekt spørsmål:

PÅ EGEN PREMIERE: Jo Nesbø og Henrik Mestad. Foto: NINA HANSEN
PÅ EGEN PREMIERE: Jo Nesbø og Henrik Mestad. Foto: NINA HANSEN Vis mer

- Hvem av dere har det største regitalentet?

Nesbø plukker opp ballen først.

- Vi er akkurat like gode. Det vil si: Vi er upolerte talenter, i beste fall. Vi får jo helt ufortjent mye oppmerksomhet for dette. Det er en kortfilm. Men det å være kjent fra andre arenaer er både et privilegium og en forbannelse.

- Blir blottstilt
Nesbø trekker parallellen til et utspill Harald Eia har kommet med, om at i et lite og rikt land som Norge er det lettere å bevege seg mellom uttrykksformer - fordi nivået er lavere.

- I Norge får nok folk som har etablert seg på andre arenaer enklere tilgang på kulturkroner, enn man gjør i de fleste andre land i verden. Samtidig blir man jo blottstilt, sier Nesbø og legger til med et skjevt smil:

- Dette er ingen perfekt film, men den er preget av nybegynnerens innsatsvilje.