Når menn blir kanonføde

Hva betyr det for en muslimsk, demontroende mann å stå ansikt til ansikt med tyskernes maskingevær?

PRISBELØNT: David Diop er en fransk-senegalesisk forfatter og professor i litteratur. Han fikk sitt gjennombrudd med denne romanen. Foto: NTB
PRISBELØNT: David Diop er en fransk-senegalesisk forfatter og professor i litteratur. Han fikk sitt gjennombrudd med denne romanen. Foto: NTB Vis mer
Publisert

«Om natten er alt blod svart»

David Diop

Roman

Forlag: Font
Oversetter: Tom Lotherington
Utgivelsesår: 2020

«Kolonialismens arv er mørkere enn svart.»
Se alle anmeldelser

Det er så mange mørke sider av livet, av kulturen, av menneskehetens historie som bobler fram i denne vår samtid der gitte sannheter krakelerer og selvgratulerende vestlige fortellinger om sublimt overtak vrenges til kvalmende tvangserfaringer. Mens universiteter og høgskoler stadig messer fram kontinuiteten i Vestens fortrinn og framskritt, i en stigende linje fra Platon til opplysningstida, bryter de fram, nye fortellinger om mørkets gjerninger om bord i norskdrevne slaveskip og i britiske konsentrasjonsleirer.

Nye detaljer fyller bakgrunnen for den fornektende hvite arrogansen som møter Black Lives Matter og beslektede opprør.

Kanonføde

Vi har visst noe om kolonimaktenes rovdrift på unge menn, kanonføde som ble fraktet opp til Europa for å kjempe på vegne av rivaliserende europeiske makthavere i den første verdenskrigen. Det må ha gitt mange bisarre kulturmøter.

Hva betyr det egentlig for en svart muslimsk og demon-troende mann å stå ansikt til ansikt med døden i form av en livredd, blek, tysk guttunge med maskingevær?

Fransk-senegalesiske David Diop dikter fram historien om en slik ung mann, Alfa Ndiaye, som hentes nordover fra det varme Senegal og opp til skyttergravene der han skal kjempe mot blåøyde tyske soldater som sprøyter sine blykuler mot de mørke fiendene sine. Alfa kjemper tappert, men ukonvensjonelt og blir etterhvert flyttet over til hospitalet der det heller ikke går så bra. Motstridende tenkemåter barker sammen.

Gripende naivitet

Vi kan aldri slutte å forundre oss over en så totalt meningsløs krig som altså foregikk for litt over hundre år siden, i vårt nabolag, med 600 000 soldater fra koloniene som deltok på fransk side i et menneskehav på 70 millioner soldater. 9 millioner av dem mistet livet, 7 millioner var sivile.

Og ennå hadde man ikke begynt med effektiv terrorbombing ...

Diop klarer å mane fram en skrekkvisjon av bestialitet, formulert med gripende troskyldighet hos dette mennesket som må befinne seg på det mest utenkelige stedet for en som ham. Alfa blir den dyktigste av alle til å snike seg inn på fiendene i mørket, buksprette dem med kniv og skjære av hender – til voksende bestyrtelse hos kommandørene.

Nødrop

Alfas forvandling fra landsbylivet ved elva, skildret med glimtvise tilbakeblikk, til å bli en nærmest psykotisk drapsmaskin, skildres med sympatisk naivitet ispedd den stadig besvergende formuleringen «Ved Gud i sannhet ...», et slags nødrop han trenger for å fastholde sitt jeg i krigens malstrøm.

Det er så fortvilet, og samtidig så hverdagslig enkelt og forståelig at boka klatrer opp til de helt store litterære høyder.

David Diop har vært heldig med sin norske oversetter, Tom Lotherington, som igjen har skapt ypperlig norsk litteratur ut av et fransk forelegg. Det ser så lett ut når det er så vellykket, og det er det som er mesterskapet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer