FRIHET: Når det gjelder store livsvalg, som religiøs overbevisning eller valg av partner, er ikke dette et valg som foreldre skal gjøre, men barnet selv når det har blitt voksen, skriver artikkelforfatter.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
FRIHET: Når det gjelder store livsvalg, som religiøs overbevisning eller valg av partner, er ikke dette et valg som foreldre skal gjøre, men barnet selv når det har blitt voksen, skriver artikkelforfatter. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

Debatt: Barnedåp og barnets frihet

Når skal Den norske kirke rydde opp i urimelighetene?

Barn bør ikke bli pålagt medlemskap i ideologiske eller politiske organisasjoner.

Meninger

Barnedåp har en lang tradisjon både i Norge og i Europa. Jeg regner meg selv som lutheraner, og ikke baptist. Likevel er religionsfrihet en viktig verdi for meg. Et spedbarn er ikke i stand til å ta egne, selvstendige valg, annet enn å skrike når det ikke får nok mat eller drikke. Derfor bør det heller ikke bli pålagt medlemskap i ideologiske eller politiske organisasjoner, før det selv kan forstå rekkevidden av dette, og stå for sitt eget valg.

Hans Petter Hannaas. Foto: Finn Wahl
Hans Petter Hannaas. Foto: Finn Wahl Vis mer

I dåpen blir nyfødte «tvangsinnmeldt» i et trossamfunn, uten at de selv har gitt sin tilslutning til dette. I Norge er det ulovlig å tvangsinnmelde noen i en organisasjon eller klubb. Politiske ungdomspartier får derfor, ved ulike anledninger, kritikk for sine vervingsmetoder ovenfor barn og unge. De lover dem godteri, kortere skoledager osv. for å få dem som medlemmer.

Men når det gjelder kirken, med sine barne- og ungdomsleirer med forkynnelse og trosopplæring, noe som grenser til indoktrinering av barn i et religiøst trossamfunn, så er det greit. Hvorfor skal det være større forskjell på et medlemskap i kirken, enn i et politisk parti med en ideologi, eller en hvilken som helst annen klubb eller organisasjon?

Barnedåp blir ofte begrunnet med at foreldre skal, og bør ha, mulighet til å velge hvilken religion barnet deres skal ha. Det er flere problemer med en slik påstand. Hvis man setter liberalistiske verdier, som menneskets selvbestemmelsesrett, autonomi og religionsfrihet, høyt, er det ingen grunn til at det ikke skal gjelde spedbarnet også. Foreldre er verger og har stor bestemmelsesrett over sitt barn frem til det blir myndig. Men når det gjelder store livsvalg, som religiøs overbevisning eller valg av partner, er ikke dette et valg som foreldre skal gjøre, men barnet selv når det har blitt voksen.

Konfirmasjon var opprinnelig en ordning hvor ungdom skulle bekrefte sin kristne tro, og gjennomføre en slags eksamen der de svarte på spørsmål knyttet til troen. Dette fant oftest sted når barnet ble 15 år. I dag er denne dagen blitt til en slags «superbursdag» for ungdommer hvor de får masse penger og gaver, gjerne mer enn ved en vanlig bursdag. De behøver knapt å svare på et eneste spørsmål om den kristne tro. Ikke nok med at mange konfirmanter ikke kan trosbekjennelsen eller Fader Vår utenat; de vet knapt hva det er! Disse ordningene fungerer ikke lenger slik de opprinnelig var tenkt.

Styreleder i Human-Etisk forbund, Tom Hedalen, skriver i et leserbrev i Halden Arbeiderblad at kirken fører barn inn i sine registre, uten at foreldrene har besluttet at det skal skje, og uten at det gis noen melding til foreldre eller barn at det har skjedd.

Dette skjer fordi kirkeloven anser barn å høre inn under kirken, dersom én av foreldrene er medlem. Dermed må livssynet eller troen til den andre forelderen vike. Så lenge én av foreldrene til et barn er medlem i kirken, selv om forelderen ikke har vært i kirken siden dåpen, vil barnet bli registrert i kirken. Barnet blir ikke medlem i kirken, for da må det døpes, men det regnes som tilhørig. Dette medfører likevel mange av de samme virkningene som et medlemskap gjennom dåpen.

De som står som tilhørige, telles med når kirken offentliggjør statistikker og medlemstall. Barna blir også stående i medlemsregisteret til de fyller 18 år. 140 000 personer står i dag oppført som tilhørige. De har neppe selv valgt å være registrert på denne måten. Når skal Den norske kirke rydde opp i denne urimeligheten?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook