INNKJØPSMAKT: Offentlig sektors anskaffelser kan være med på å drive fram klimavennlig innovasjon på områder som kommer alle til gode, skriver innsenderen. På bildet har presidenten for toppmøtet i katowice, Michal Kurtyka, grunn til å være hoppende glad da landene til slutt ble enige om en regelbok for Parisavtalen i desember. Foto: AFP / NTB Scanpix
INNKJØPSMAKT: Offentlig sektors anskaffelser kan være med på å drive fram klimavennlig innovasjon på områder som kommer alle til gode, skriver innsenderen. På bildet har presidenten for toppmøtet i katowice, Michal Kurtyka, grunn til å være hoppende glad da landene til slutt ble enige om en regelbok for Parisavtalen i desember. Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Grønn handel

Når staten skal på storhandel, må de handle grønt

Offentlig sektor skal etterspørre varer og tjenester for nær 5000 milliarder kroner de neste åra. Tydelige miljø- og klimakriterier i disse anskaffelsene er et nødvendig bidrag til å nå klimamålene for 2030.

Meninger

Offentlig sektor representerer en stor etterspørselskraft i den norske økonomien. På årlig basis foretas det offentlige innkjøp for drøyt 460 milliarder kroner. Statens samlede innkjøpsmakt er av stor betydning for å etablere et markedsgrunnlag for miljø/klimavennlige produkter og tjenester. Likeledes vil man gjennom offentlig sektors anskaffelser kunne være med på å drive fram klimavennlig innovasjon på områder som kommer alle til gode.

Idar Kreutzer.
Idar Kreutzer. Vis mer

Gjennom regjeringsplattformen har de borgerlige partiene forpliktet seg til å bruke offentlige anskaffelser for å stimulere etterspørselen etter produkter som er produsert med lavutslippsteknologi. Dette er en riktig beslutning med utgangspunkt i beregninger som viser at grønne anskaffelser gir en reduksjon i klimagassutslipp og annen miljøbelastning på mellom 30 og 80 prosent.

På oppdrag for Nærings- og fiskeridepartementet har konsulentselskapet Oslo Economics undersøkt hvordan ulike samfunnshensyn påvirker offentlige anskaffelser. Konsulentselskapet konkluderer med at miljø/klimakrav kan medvirke til økte transaksjonskostnader i anskaffelsesprosessen og gi svak kostnadseffektivitet sammenliknet med et utvalg andre klimatiltak.

Rapporten fra Oslo Economics inneholder relevante innvendinger mot måten man i dag foretar grønne anskaffelser på. Dette er et argument for å tilpasse innkjøpene med relevant kompetanse og gode prosesser, ikke et argument mot å stille slike krav.

I vurderingen av andre klimatiltak har konsulentselskapet unnlatt å foreta en nærmere vurdering av realismen for politisk gjennomslag. Sammenlikningen blir dermed mindre relevant.

Offentlig sektors koordinerte innkjøpsmakt på nær 5000 milliarder kroner de neste ti åra, representerer et av de sterkeste virkemidlene myndighetene besitter for å bidra til innovasjon, grønn konkurransekraft og reduserte utslipp. Derfor blir den sentrale oppgaven i den kommende stortingsmeldingen ikke å spørre om, men å drøfte hvordan miljø- og klimahensyn kan tas i offentlige anskaffelser, samtidig som effektivitet og konkurranse ivaretas. Den oppgaven bør det være fullt mulig å løse.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.