TIDSTYV: Frankrike har innført nasjonalt mobilforbud for elever - også i friminutt. Nå før skolestart har debatten blusset opp igjen også i her hjemme. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
TIDSTYV: Frankrike har innført nasjonalt mobilforbud for elever - også i friminutt. Nå før skolestart har debatten blusset opp igjen også i her hjemme. Foto: Thomas Brun / NTB scanpixVis mer

Når verden kaller i lomma

Det er gode grunner til å ha klare regler for mobilbruk i skolene, og håndheve disse strengt. Men vi trenger ikke noe nasjonalt forbud.

Meninger

Når franske skolebarn kommer tilbake på skolen denne høsten, møtes de av et totalt nasjonalt mobilforbud. Forbudet gjelder også i friminutt, og omfatter alle skolebarn framt til utgangen av collège, som tilsvarer ungdomsskolen.

Det franske forbudet har gjort at debatten om et generelt mobilforbud har blusset opp igjen her hjemme også. I dag er det slik at skoleeierne, som er kommunene, kan innføre mobilforbud som del av skolenes ordensreglement – eller de kan delegere dette til den enkelte skole. Dette har ført til ulik praksis – enkelte skoler praktiserer mobilforbud, men mange gjør det ikke.

Forskningen på konsekvensene av tilgang på mobiltelefoner i skolen er begrenset, men peker stort sett i samme retning: Tilgang på mobiltelefon svekker elevenes skoleresultater.

I en mye sitert britisk studie, som fulgte elever fra 91 engelske skoler mellom 2001 og 2013, fant man betydelig bedre elevprestasjoner på skoler der mobiltelefon var forbudt.

De lavest presterende elevene var de som hadde størst nytte av et mobilforbud.

En norsk rapport fra 2013, som så på tilgangen til internett i klasserommet generelt, viste at når elevene hadde tilgang til nett, brukte de i snitt en tredjedel av tiden på Facebook, dataspill og lignende. En av ti elever «mistet kontrollen» og holdt på med slike aktiviteter hele tiden.

Her i landet går debatten nå om hvem som skal bestemme. Utdanningsforbundet mener skolene må få avgjøre selv, i samråd med elevråd og foreldreutvalg. Ap og Høyre er på samme linje – de vil at rektorer og lærere skal ha myndighet til å avgjøre dette selv. Utdanningsminister Jan Tore Sanner sier at «vi verken kan, eller skal, detaljstyre alt fra staten.»

Det er gode grunner til å ha klare regler for mobilbruk i skolene, og håndheve disse strengt. De færreste lærere vil kunne konkurrere med den verden av digitale distraksjoner som tiåringer i dag bærer med seg i lomma.

Vi kan ikke se at skoler eller kommuner trenger et nasjonalt forbud for å håndheve dette på en fornuftig måte. Mange i skolen beklager seg over at detaljstyringen i skolene har gått for langt. Her har skolene en god anledning til å vise lokal beslutningsdyktighet og handlekraft i et viktig spørsmål.