Når vinneren taper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

JEG KJENNER EN

8-åring som øver seg flittig i sjakk, for han har tapt noen ganger for storebroren og håper at han kan ta igjen forspranget. Det kan hende at han vil lykkes, for storebroren øver seg ikke.

Dette er en vanlig fortelling om søsken, men den kan også brukes om bedrifter. Utfordrerne satser hardest, og bedriften som leder i konkurransen blir ofte innhentet på grunn av manglende innsats for å opprettholde forspranget. Lederbedriften bruker gjerne mye penger på å utvikle nye teknologier og produkter, men lanserer dem ikke i markedet, eller den lanserer dem halvhjertet fordi de eksisterende produktene blir regnet som viktigere. Dermed gjør den bare halvparten av det som trengs.

Noen ganger kan slik passivitet snu opp ned på en hel bransje. Kvartsteknologien ble oppfunnet i Sveits på den tiden da sveitsiske klokkeprodusenter dominerte verdensmarkedet. De sveitsiske klokkeprodusentene brukte ikke denne innovasjonen til å styrke sitt forsprang, i stedet ble den en viktig del av det konkurransefortrinnet japanske klokkeprodusenter brukte for å innta lederposisjonen. Andre ganger kan manglende nyskaping få meget sterke firma til å snuble. I lang tid gjorde McDonalds bare små endringer på menyen til tross for klare tegn på at kundene ville ha andre valgmuligheter. Det var ikke før de mistet lederposisjonen at de gjorde radikale endringer. Det er mulig at dette skjedde for sent til å gjenvinne ledelsen, for Subway har for tiden flere salgssteder i USA enn McDonalds, og vokser hurtigere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer