EN KVELD I OPERAEN: Den norske Opera ville neppe gitt musikerne fri og brukt digital musikk til sangerne. Men hva om det er eneste måte å finansiere opera på? Foto: Benjamin A. Ward
EN KVELD I OPERAEN: Den norske Opera ville neppe gitt musikerne fri og brukt digital musikk til sangerne. Men hva om det er eneste måte å finansiere opera på? Foto: Benjamin A. WardVis mer

Når kunsten er i boks

Er det opera hvis det er playback? Artistene strides.

Kommentar

SÅ VIDT JEG VET, finnes det ennå ikke en opera som handler om menneskenes kamp mot maskinene. Men skulle noen få lyst til å komponere og skrive en, kan de legge den til Connecticut, USA.

Der vil en entusiast av en impresario sette opp «Ringen av Wagner», fire operaer på til sammen rundt 15 timer spilletid. Selv til opera å være et det et rimelig ambisiøst prosjekt, men Charles M. Goldsteins idé er også at Connecticut, USA, skal bli det eneste stedet utenfor Bayreuth som satte opp hele Ringen, hvert år.

SLIKE AMBISJONER er dyre, men Charles M. Goldstein mente å vite hvor han skulle spare penger: Han dropper orkesteret. Derfor har han fått samplet lyden av de forskjellige instrumentene i et orkester, og datamaskiner vil spille, mens lyden spres til publikum fra 28 høyttalere i orkestergraven, hver av dem rettet i den retning instrumentets lyd kommer ut: Fiolin-høyttalerne mot taket, høyttaleren for de franske hornene står vendt mot scenen.

Sangerne skal fortsatt være levende og ikke hologrammer. Tempo i den samplede musikken tilpasses sangerne, kan New York Times, som skriver om saken, fortelle. En gruppe er særdeles lite fornøyd: Musikerne. De frykter for levebrødet sitt. En av dem omtaler påfunnet som «Karaoke-opera».

NOEN MUSIKERE trapper opp konflikten: Musikerne i Chicago Lyric Orchestras har skrevet et brev til sangerne som har sagt ja til å medvirke. «De levende musikerne i vårt land vil huske dere i resten av karrieren og behandle dere som forrædere av vår kunstform». Det er nesten så man husker hva fiolinkasser kan romme, dersom det ikke er fioliner.

Tenoren som skulle sunget Mima, Robert Brubaker, har nå trukket seg fra prosjektet, men sier det skyldes hans egne kunstneriske vurderinger. I et telefonintervju med New York Times sier han likevel at det oppleves ubehagelig å bli truet av andre kunstnere. Nå strever yngre sangere med mindre stjernestatus med hva de skal gjøre: Ringen står bra på CV-en, men ikke om de blir svartelistet av orkestre resten av livet.

DET TRUENDE BREVET slår fast at navnene på dem som deltar i dette forferdelige prosjektet med et digitalt orkester vil bli spredd til hver eneste musiker i samtlige operaorkestre i USA. Cellisten som skrev brevet sier til avisa at meningen slett ikke var å true. Han ville bare få sangerne til å skamme seg slik at de revurderte sin deltagelse.

Opera er dyrt. I år mottar Den norske opera 576 millioner kroner i statsstøtte. Men dersom operasangere skulle begynne å synge til playback - hva er det igjen av kunstformen da? Den logiske konsekvensen av den utviklingen er at man til slutt samles i operaen for å høre på plater.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook