TAPER:  Ryanair-sjef Michael O'Leary gjøgler for fotografen. «I en undersøkelse blant britiske reisende taper Ryanair omdømmekonkurransen med god margin», skriver artikkelforfatteren.

Foto: AFP/Scanpix
TAPER: Ryanair-sjef Michael O'Leary gjøgler for fotografen. «I en undersøkelse blant britiske reisende taper Ryanair omdømmekonkurransen med god margin», skriver artikkelforfatteren. Foto: AFP/ScanpixVis mer

Når man gir blaffen i omdømmet

For meg er det å velge flyselskap noe mer enn å betale minst mulig for en flybillett.

Det kan virke som om Ryanair kan gjøre hva de vil, uten at forbrukerne reagerer. Bare prisene er lave nok, lukker man øynene og lar det stå til. Om så flyet forsøker å lette med knust vindu og de nå vurderer å vise pornofilm om bord.

Jeg bor i Vestby, en kort busstur fra Rygge. Men det er utrolig synd å ha en lokal flyplass jeg ikke kan benytte, men må dra til Gardermoen når jeg skal fly. Hvorfor? Fordi det nå snart kun er Ryanair som flyr til og fra Rygge. Og omdømmet til flyselskapet når snart bunn-nivå. Med utspillet om porno på en av kanalene om bord på flyene, kan man bare glemme familieturen med Ryanair. Selv om det skal være betal-TV, har jeg null interesse i at enten jeg selv eller datteren min bli sittende ved siden av en som finner pornokanalen som passende reiseunderholdning.

Ryanair-sjefen Michael O`Leary mener det er liten forskjell mellom å ha «voksenkanal» på hotell og å vise porno om bord på fly. Da har han ikke selv sitter trangt i eget fly der man ikke kan unngå å ta del i hva personen i nabosetet gjør.

Nå skal ikke jeg beskylde Ryanair-sjefen Michael O`Leary for å være særlig saklig og seriøs. Det er ikke lenge siden tretten flyvertinner stripper ned til bikinien og undertøyet og lot seg fotografere til selskapets kalender. Inntekten vil gå til en veldedighet, men det sier noe om et verdigrunnlag og et kvinnesyn til et selskap.

Dette er ikke første gang Ryanair har vært ute og høstet kritikk for sin policy. I Belgia har en avis fått tilgang til en del arbeidskontrakter og de viser følgende: Ansatte kan bli flyttet til et annet land uten kompensasjon, de får ikke overtidsbetalt, ferien kan avlyses, ansatte må kunne møte på en times varsel, selskapet betaler ikke lønn under sykdom, uniformskostnader trekkes i lønn og forbud mot å snakke med pressen.

I en undersøkelse blant britiske reisende taper Ryanair omdømmekonkurransen med god margin. 3000 reisende har rangert hvilke flyselskaper de liker best og dårligst, på basis av kostnad, service og komfort. Og blant disse setter en av fem Ryanair på bunn. Ryanair er også å finne på en svensk svarteliste over selskaper som ikke retter seg etter avgjørelser i den svenske klagenemnden for flyreisende.

Som forbruker er det å bruke konkurrerende selskap den eneste måten man kan protestere på. For meg er det å velge flyselskap noe mer enn å betale minst mulig for en flybillett. Ansattes arbeidsforhold, sikkerhet, service og seriøsitet er viktigere verdier for meg enn min egen lommebok.