DEBATT

Nasjonale prøver bør avvikles

Vi bruker prøvene feil. Det er som å ta opp en hammer og prøve å bruke den som sag.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) bør avvikle de nasjonale prøvene skriver Tarjei Helland. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) bør avvikle de nasjonale prøvene skriver Tarjei Helland. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Resultatene av nasjonale prøver er kommet. En ekte høytid for de troende, et besynderlig skue for oss andre. Prøvene har ingen verdi som kvalitetsmål på skoler, og resultatene av dem har blitt brukt uklokt og feilaktig helt siden de ble innført. Systemet bør derfor avvikles.

I år har kunnskapsministeren offentliggjort resultatene på skolenivå fordi "Åpenhet er helt avgjørende for å heve det faglige nivået i skolen." Jeg enig i at åpenhet er viktig. Problemet er at i Røe Isaksens forståelse av kvalitet, ligger et premiss om at elevenes resultater på nasjonale prøver sier noe om skolens kvalitet. Det gjør de ikke. Men det er slik de oppfattes, leses og brukes. Den misoppfatningen må vi komme til livs for å drive norsk skole framover.

Så la oss slå fast med all mulig tydelighet: Nasjonale prøver forteller i seg selv ingen ting om skolens kvalitet, hvor dyktige lærerne på skolen er, hvor dyktig rektor er eller hvor godt kommunen driver som skoleeier.

Ett eksempel som gjør dette tydelig, er sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og elevprestasjoner. Flere medier laget i år "resultatkart" over skoler i Oslo basert på de nasjonale prøvene. Ikke uventet danner kartet et klassisk øst-vest-skille i byen. Med andre ord, nok et eksempel på at skoleresultater blant annet er et spørsmål om klasse og foreldrenes økonomi. Men det kan utmerket godt tenkes at både rektorer og lærere på skolene i Oslo øst er mange ganger dyktigere enn rektorene og lærerne til vestkantbarna med privatbetalt leksehjelp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer