Natascha ble truet til å stå fram

Trusler om paparazzifotografier og udokumenterte påstander om seksuelt forhold til kidnapperen var viktige grunner til at Natascha Kampush sto fram.

Nataschas medierådgiver Dietmar Ecker sier til den britiske avisa The Independent at han ønsket å beskytte henne, men at det ble umulig:

-  Et antall sjefredaktører i tabloidavisene svarte at «da sender vi inn fotografene våre». Det ble en umulig situasjon. Natascha ville ikke vært i stand til å bevege seg uten å bli jaget av paparazzier, mener Ecker.

Medietrykket var enormt da østerrikske Natascha Kampusch (18) kom til rette 23. august i år, åtte og et halvt år etter at hun ble kidnappet av Wolfgang Priklopil.

36 timer etter rømningen ble jenta gjenforent med foreldrene.

400 forespørsler

I løpet av disse 36 timene hadde over 400 aviser, magasiner og tv-stasjoner lagt inn offisielle forespørsler om intervju.

-  Det var som en gresshoppesverm, har Ecker sagt.

Politiet flyttet Natascha til en trygg bolig. Iført store solbriller og hodeskjerf nøt hun forrige uke sin aller første iskrem ute blant folk - uten å bli oppdaget.

STO FRAM: Kidnappingsofferet Natascha Kampush sto torsdag fram på den østerikske statskanalen Foto:SCANPIX
STO FRAM: Kidnappingsofferet Natascha Kampush sto torsdag fram på den østerikske statskanalen Foto:SCANPIX Vis mer

Men presset bare økte. Truslene om paparazzifotografer var ikke det eneste. Etter hvert dukket det opp fiktive intervjuer - og bilder:

Sexoverskrifter

«Sex slave pregnant by kidnapper» sto det på forsida til britiske Daily Mail.

«Dungeon girl had sex with captor» lød det fra førstesida til «The Australian» på motsatt side av kloden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Sexslaven Natascha», var bare én av titlene i hjemlandet Østerrike.

Flere av sakene hadde falske sitater fra Natascha, ispedd uttalelser fra en politikvinne som hadde avhørt Natascha, og som mente at jenta uunngåelig må ha blitt seksuelt mishandlet i løpet av fangenskapet.

En journalist benyttet en politi-pressekonferanse i Wien til å tyne en ny omdreining ut av sexryktene:

-  Finnes det bevis for at Natascha flyktet fra sin kidnapper fordi hennes forhold til ham var blitt en ulykkelig romanse? spurte vedkommende.

Uansett hva politiet svarte, hadde journalisten skaffet seg en ny vinkling.

Nataschas brev

Uten andre illustrasjoner enn bildet av henne som tiåring, satset media i disse dagene på moderne teknologi: Flere aviser trykket datautviklede bilder av hvordan hun trolig så ut nå.

I sum ble dette så tøft at Natascha skrev et åpent, svært offensivt brev til media:

«Kjære reportere, kjære journalister, kjære verden. Jeg vil gjøre det klart at jeg verken nå, eller på noe tidspunkt, vil besvare intime spørsmål vedrørende mitt liv med Priklopil (...) Jeg vil ta rettslige skritt og anmelde alle som bryter mine personlige grenser eller bedriver kikkervirksomhet.»

Først trykk, så tv

Deretter sto hun fram. Først kom et eksklusivt intervju med magasinet News, tett fulgt av storavisa Kronen Zeitung.

Kronen Zeitung har siden fulgt opp med å ansette Natascha på livstid i en ikke nærmere definert traineestilling, og vil fortsette å intervjue henne seinere.

-  Slik bidrar vi ikke bare til en troverdig intervjurekke, men også til at hun får en utdannelse og en arbeidsplass, heter det i en uttalelse fra Kronen Zeitung

Så fort bildene og historien hennes var ute i trykte medier, slapp tv til. Den østerrikske statskanalen ORF vant fram. Visstnok gratis. Men videresalg til alle andre tv-kanaler - ikke minst tyske RTL - skal ha gitt betydelige inntekter. Hittil skal Natascha Kampusch være sikret halvannen million kroner pluss leilighet, utdanning og jobb.

Og først nå begynner kampen om rettighetene til boka. Og filmen.

Men hvilket forhold Natascha hadde til sin kidnapper, har foreløpig forblitt hennes egen sak.