Oslo  20170717.
Munchmuseet på Tøyen i Oslo.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Oslo 20170717. Munchmuseet på Tøyen i Oslo. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Munch-museet:

Nationaltheatret eller Kulturskolen til Tøyen - eller begge to?

Det er flere gode forslag til hva de store salene på Tøyen kan brukes til

Kommentar

Det ser ut som en perfekt match av hus og leieboer. Det nåværende Munch-museet på Tøyen vil bli stående tomt når det nye Munch-museet i Bjørvika åpner i 2020. Nationaltheatret trenger et nytt sted å være og spille – egentlig allerede, men særlig fra 2022, når selve teaterbygningen må stenge i en fireårsperiode for at en etterlengtet oppussing skal finne sted. Nå ønsker Nationaltheatret å ta de store, ledige lokalene på Tøyen i bruk og bringe med seg sitt publikum til bydelen som skal være et satsingsområde. Tilbud og etterspørsel oppstår noenlunde samtidig. Hånd, hils på hanske.

Men stopp en halv. Tøyen er en bydel med famøst behov for fellesarenaer for de som bor der; mange av dem barnefamilier i små leiligheter. Nationaltheatret vil trekke folk til Tøyen på kveldstid, gjester som også vil trenge mat og drikke og bli kunder for utelivsaktørene i gatene rundt Tøyen Torg. Det er et gode. Men hva når dørene lukker og skuespillere og publikummere går hjem?

Blant de andre aktørene som er interessert i å bruke Munch-museet, er Kulturetaten, som ser for seg at bygningen kan brukes som en kulturstasjon for barn og ungdom. Kulturskolen trenger også et sted å være, både på dagtid og kveldstid.

Det beste synes å være om begge aktørene kunne få plass, om både Kulturskolen og Nationaltheatret kunne flytte inn, og kanskje til og med trekke veksler på hverandre. I så fall ville teatret gå i fotsporene til Oslo-filharmonien, som engasjerte seg i arbeidet med å lage et orkester på Tøyen skole. I alle fall sier teatrets talspersoner at de gjerne vil høre og bruke historiene til publikum i nabolaget der de ønske å flytte inn. De har luftet ideen om en skuespillerskole. På den måten ville de som bor på Tøyen få et nytt tilbud, samtidig som besøkende ville få et mer fortrolig forhold til en del av Oslo som mange har lest om, men færre faktisk har besøkt.

Dette virker uansett mer hensiktsmessig enn å bruke deler av bygningen som boliger, noe som også er foreslått. Det som savnes er gode møteplasser snarere enn nye hjem. Og det er en sjelden anledning når et hus med store saler byr seg og ber om å bli fylt med kunstnerisk aktivitet. Denslags blir ikke bygget uten en uendelighet av lokaliseringsdebatter og pengekrangler. Bygget som har ligget ved siden av Tøyen-parken siden 1963, egner seg for den typen opplevelser man har sammen med andre, enten det dreier seg om å gå på kulturskolen eller sitte i salen under en teaterforestilling. Slike bør det bli anledning til, både for Tøyens fastboende og teaterglade tilreisende.