Nationaltheatret får kritikk for barneforestillingene

Ny evaluering av den kunstneriske kvaliteten.

FIKK EVALUERINGSRAPPORT: Kulturminister Hadia Tajik mottar rapporten «Kvalitet for alle penga?» fra utvalget bestående av Ola E. Bø, Anna Bache-Wiig, Hallfrid Velure og Audun Hasti. Foto: KUD.
FIKK EVALUERINGSRAPPORT: Kulturminister Hadia Tajik mottar rapporten «Kvalitet for alle penga?» fra utvalget bestående av Ola E. Bø, Anna Bache-Wiig, Hallfrid Velure og Audun Hasti. Foto: KUD.Vis mer

(Dagbladet:) I dag ble evalueringsrapporten om den kunstneriske kvaliteten ved Nationaltheatret, Sogn og Fjordane Teater og Rogaland Teater lagt fram for kulturministeren.

Det er første gang norske teatre evalueres på denne måten, med fokus på kunstnerisk kvalitet.

Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kulturdepartementet.

Kvalitativ tilnærming - Vi er vant til å diskutere kvantitative mål — antall oppsetninger, antall publikummere. Men vi vet at ikke alt som teller, kan telles. Derfor er den kvalitative tilnærmingen så viktig, sa kulturminister Hadia Tajik da hun mottok rapporten.

Evalueringen er den første av sitt slag, og utvalget har også laget et rammeverk som skal brukes ved framtidige evalueringer - også innen andre kunstarter.

- Må ta ungene på alvor I rapporten får de tre teatrene mye ros for sitt kunstneriske arbeid.

Samtidig peker utvalget særlig på ett forbedringsområde for Nationaltheatret: forestillingene for barn og ungdom.

- Nationaltheatret må ta ungene på alvor, og ikke bare ensidig lage trygge familieforestillinger, sier utvalgets leder og dramaturg ved Det Norske Teatret Ola E. Bø til Dagbladet.

Undrende Utvalget reagerer også på at Nationaltheatret nylig har søkt om ekstrabevilgninger for å kunne videreutvikle tilbudet til barn og unge.

- Dere mener teatret ikke bør få en slik ekstrabevilgning?

- Vi stiller oss undrende til at de i det hele tatt søker. For et teater med den typen muskler og ressurser, burde det å utvikle nytt teater for barn og unge være en selvfølge med den rammebevilgningen de allerede har, sier Bø.

Nationalteatret mottar i år 173,9 millioner i offentlige bevilgninger.

- Er på vei Teatersjef Hanne Tømta, som nylig fikk tillit for fire nye år som teatersjef, er enig i at teateret må gi et bredere tilbud til barn og unge. Samtidig innrømmer hun at de tradisjonelle familieforestillingene er viktige for økonomien.

- Vi må utvide tilbudet til hva femåringer kan se hos oss. Vi er på vei, men vi skal videre.

- Lar man økonomien styre når man velger å sette opp forestillinger som «Kardemomme by», der det er liten kunstnerisk frihet?

- Både vi som leverer og brukerne, må gå i oss selv på dette. Vi har et publikum som ønsker at vi setter opp «Reisen til Julestjernen» hvert år. Og utfordringen er at det er foreldre og besteforeldre kjøper billettene, og de er gjerne veldig konservative på hva de tar med sine barn på.

- Hvor viktig er forestillinger som Kardemomme by og Ronja Røverdatter for økonomien deres?

- Det er en vesentlig del av inntektsbildet. Det nytter ikke å late som noe annet, sier Tømta.

VIKTIGE FOR ØKONOMIEN: Teatersjef Hanne Tømta innrømmer at de tradisjonelle familieforestillingene er viktige for inntjeningen til teatrene. Her ved en tidligere anledning. Foto: Lars Eivind Bones.
VIKTIGE FOR ØKONOMIEN: Teatersjef Hanne Tømta innrømmer at de tradisjonelle familieforestillingene er viktige for inntjeningen til teatrene. Her ved en tidligere anledning. Foto: Lars Eivind Bones. Vis mer