Nato og Norge i Afghanistan

Det er en lite innsiktsfull vurdering å tro at Afghanistan vil bli NATOs kirkegård.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

AFGHANISTAN: Forsvarspolitisk har denne høsten vært preget av diskusjonen om Norges deltagelse i NATOs stabiliseringsstyrke ISAF i Afghanistan. Ikke uventet er det Talibans offensiv syd i landet og de utfordringer den har stilt NATO overfor som har utløst debatten. I tillegg til spørsmålet om Norges deltagelse har diskusjonen derfor også dreid seg om hvorvidt hele NATOs strategi i Afghanistan er forfeilet. Dermed blir det viktig å være klar over hva denne strategien går ut på, og hva NATO prøver å utrette med den. For det første er det viktig å være klar over at NATOs operasjoner i Syd-Afghanistan har samme mandat og hensikt som i resten av landet, nemlig å sørge for den sikkerheten som er nødvendig for å skape politisk stabilitet og gjenreise landet økonomisk. Når situasjonen i syd har utviklet seg annerledes er det derfor ikke fordi NATO i utgangspunktet foretar seg noe annet der, men fordi forsøkene på å stabilisere og bygge opp de sydlige provinsene møter motstand fra Taliban. Dermed krever det aktiv bekjempelse av Taliban-avdelingene å sikre gjennomføringen av de humanitære tiltakene som skal skape økonomiske og sosiale forbedringer for befolkningen, og dermed blir det også krigshandlinger i disse områdene. Det hjelper åpenbart ikke å bygge pikeskoler, hvis Taliban brenner dem ned to dager etter at de står ferdig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer