Natt & Dag slår seg selv konkurs

Dagens utgave kan bli den siste.

(Dagbladet.no): I dag kommer det en ny utgave av Natt & Dag - men dette kan også bli det siste nummeret av gratisavisa.


Natt & Dag Forlag As leverte i går ettermiddag konkurssøknad. Den tidvis svært innflytelsesrike og omstridte publikasjonen har ikke vært lønnsom de siste årene.

- Vi har lykkes i å snu utviklingen i Sverige, men mislykkes med dette i Norge, sier styreformann Harri Roschier i en pressemelding.

Pris: Tre mill.

Eierne Media North Group har ønsket å kvitte seg med Natt & Dag, og ifølge NA24 har det blant annet vært forhandlinger med Edda Media om et eventuelt oppkjøp.


Prisen skal være i underkant av tre millioner kroner.

I pressemeldingen heter det at det har vært forhandlinger med flere interessenter, men at det i går ble konkludert med at forhandlingene har vært resultatløse.

- Naturligvis håper vi at det finnes andre interessenter som vil overta utgivelsen av Natt & Dag og utvikle virksomheten både på print og internett, sier Roschier i pressemeldingen.

NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Smiletrynet og giftgubben har vært en populær spalte i Natt og Dag, som i dag kan ha publisert sin siste utgave. Avbildet her er tidligere redaktør Audun Vinger og Nils Anker, som begge sa opp i protest. Foto: LARS MYHREN HOLAND
NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Smiletrynet og giftgubben har vært en populær spalte i Natt og Dag, som i dag kan ha publisert sin siste utgave. Avbildet her er tidligere redaktør Audun Vinger og Nils Anker, som begge sa opp i protest. Foto: LARS MYHREN HOLAND Vis mer

- Behov for Natt & Dag

Tidligere redaktør Audun Vinger mener det er «dypt tragisk» om ikke Natt & Dag kommer tilbake, men han er ikke overrasket.

- Det har vært veldig usunne forhold i flere år, pluss at et urolig annonsemarked har gjort det vanskelig. Nedturen begynte da bladet ble solgt til Finland og fikk et eierskap uten kjennskap til hverken bladets historie eller det norske markedet. Dette burde egentlig ha skjedd for lenge siden, det er egentlig utrolig at de har holdt på så lenge. De har bare tapt penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På en annen side er Natt & dag et så stort navn, at det er underlig hvis ikke noen vil forsøke å gjenreise bladet. Det er veldig behov for et Natt & Dag og det har betydd mye, kanskje særlig for Oslo.

- Kunne du tenke deg å gjenreise bladet selv?

- Nei, jeg kan ikke tenke meg det her og nå. Men hjertet mitt banker for Natt&Dag, jeg har viet ti år av mitt liv til bladet. Det er nok ikke bare vi som har jobbet der som synes det er trist, det er nok jevnt over.

NATT & DAG:

1988: En gratisavis produsert etter modell av den svenske Nöjesguiden ser dagens lys. Tor Eide Svenning, redaktør for både Natt&Dag og den nye jappeblekka Oslo Business, utroper avisa til «90-åras kulturblad»

Natt & Dag slår seg selv konkurs

1991: Espen Sletner blir redaktør.

1992: Natt&Dag lanseres i Bergen. Gratisavismarkedet tør opp, og i Oslo lanseres gratismagasinet FOLK med brask og bram.

1993: Redaktør Tor Erik Hermansen (da 21 år) tar med seg hele redaksjonen og starter konkurrenten Urban.

1994: Avisa går konkurs med fire millioner i gjeld. Svenske Nöjesguiden kjøper konkursboet. Etter en kort periode med Torgrim Eggen som redaktør kommer Espen Sletner tilbake.

1994: Ifølge Aftenposten skal en 31 år gammel mann, utsendt fra Natt&Dag, ha avlyttet redaksjonslokalet til FOLK. Angivelig skal Natt&Dag ha brukt 30 000 kroner på avlyttingsutstyr.

1995: Gaute Drevdal inntrer som ny redaktør, lesertallene er økende og framtida ser lys ut.

1997: Bergen: Gunhild Otterstad ville lage klubbmagasin, samtidig som Asbjørn Slettemark med venner setter i gang med gratisavisa Filter. Gateavisene Z, med Dagfinn Lyngbø som redaktør, Urban og Døgnet Rundt var allerede nedlagt i samme by. Natt&Dag går med overskudd på over en million. Bjørn Opsahl skaper furore da han under tittelen «Downtown» bruker barn med Downs syndrom som modeller i Natt&Dag.

1998: Natt&Dag har for første gang en bokdebutant på forsida. «Etter naivismebølgen og ironibølgen har folk et skrikende behov for kultur med substans», sier Drevdal til Aftenposten. Avisa fyller ti år. Drevdal, nå redaktør for Elle Mann, benytter sjansen til å uttale at «de nye mannebladene er fulle av banal, overflatisk journalistikk».

1999: Med en naken Aggie Frost på førstesida tar Natt&Dag farvel med ironien. Temaet for nummeret er «ærlighet og nakenhet!», og Drevdal forespeiler allerede da at det er vanskelig å begrave ironien: «Ærligheten som følger etter ironien kan aldri bli like ren som den var før. Den vil alltid ha et humoristisk lys over seg. Først dyrker man en superironi for så å rive den ned, bare for å la folk sitte igjen med smaken av ingenting». Dagbladet FREDAG stilte spørsmålet: «Hva gjør man så?» og fikk det profetiske svaret: «så fortsetter man i samme leia som før, ha-ha». Drevdal er borte fra redaksjonsstolen i en måneds tid. Audun Vinger inntrer og lager en utgave hvor ecstasy blir testet på trykk: «utrolig deilig» er dommen.

2000: Plan B får tilbudet og takker nei, den trønderske gratisavisa Terapi sier derimot ja, og inngår franchiseavtale med Natt&Dag. I april kommer den første trønderske Natt&Dag ut. Duy Dinh i PlanB mener Terapi har solgt sjela si. Samme år presenterer Natt&Dag et snikbilde av Dagbladets daværende redaktør John O. Egeland og hans familie over to sider som protest mot at Dagbladet trykket «kyssebildet» av kronprinsparet.

2001: Det finske nett- og medieselskapet Aktivist Network kjøper svenske Nöjesguiden som eier Natt&Dag. Redaktøren mener dette vil føre til økt satsing på mobil og nett.

2002: Oslo har nå Natt&Dag, Spirit, Scooter, SKUM, Propaganda og Filter i tillegg til Osloposten og Avis1. Dagens Næringsliv melder om at annonsemarkedet blir tøffere. FOLK, Melk, Timespotting og Urban har allerede gått konkurs.

2003: Natt&Dag-journalist Bård Torgersen skriver, etter modell fra amerikanske gratismagasinet Vice, en guide til hvordan man skal få pule muslimske jenter. En helt annen journalist, Bård S. Torgersen, blir banket opp av en pakistansk ungdomsgjeng på femten stykker og vurderer å bytte navn. Redaktøren beklager at gratisavisa brukte en tekst fra Koranen som illustrasjon til saken.

2003: Natt & Dag fyller 15 år, året før var preget av underskudd etter en mislykket internettsatsing i regi av de finske eierne. Tidligere bidragsyter Dag E. Thorenfeldt mener avisa har vært pregløs de siste 5-6 åra. Cathrine Sandnes etterlyser en yngre redaktør, og Erling Fossen mener avisa ikke lenger er trendsettende. Klassekampen-journalist Aslak Nore oppfordrer avisa til å legge seg ned i artikkelen «Nachspiel for Natt & Dag» som publiseres i Samtiden. Drevdal mener Aslak Nore er en «posisjonsjeger».

2004: Etter nok en oppskrift fra Vice trykker Natt&Dag en guide til hvordan man skaffer seg dop på legalt vis. Kort tid etter overtar Audun Vinger redaktør-stolen etter Gaute Drevdal.

2004: Underskudd har preget de siste åra, og det finske morselskapet Medianorth Group Oy gir avisa et lån på 1,8 millioner. I revisorberetningene knyttes det vesentlig usikkerhet til fortsatt drift. Også dette året ser ut til å gå med underskudd for gratisavisa.

2005: Avisa innleder et samarbeid med annonsøren McDonald\'s. Annonsen tar i bruk Natt & Dags design og inneholder et intervju skrevet av Natt&Dag-journalist Marius Lien. Per Edgar Kokkvold mener den kan være i strid med tekstreklameplakaten.

2005: Natt&Dag nevner som førstemann de famøse sjekke-tekstmeldingene til John Arne Riise.

2006: Avisa trykker et usladdet bilde av brystene til glamourmodell Triana Iglesias på forsida. Modellen hevder de ikke hadde tillatelse til dette, stevner avisa og krever 70 000 kroner i erstatning. Eierne, Medianorth, blir kjøpt opp av et annet finsk medieselskap, Roschiers konsortium. Kort tid etter opplyses det om at redaksjonens tre faste ansatte, Audun Vinger, Nils Anker og Sindre Olsson, slutter i protest mot budsjettkutt fra de nye eierne.