Naturfagenes sørgelige tilstand

Er det samfunnsfagenes skyld at det står dårlig til med realfagene i skolen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BJØRN VASSNES HAR SJØLVSAGT

rett i mye av det han skriver om realfagene i skolen (Dagbladet. 4/2). Men han burde skille bedre mellom disse fagene som allmennkunnskap, som vi alle burde ha mer av, og næringslivets behov for profesjonelle biologer og IKT-folk. Det må være problemer som krever svært forskjellige løsninger. Han bør også spesifisere målet bedre når han skyter på de skyldige, og passe seg for å etablere nye myter.

1. VERDEN BLIR

morsommere og interessantere når vi veit hva de vanligste plantene heter, og kan fortelle ungene på tur hvorfor grana i visse miljøer dominerer over furua, eller varmblodige dyr over vekselvarme. På samme måten som en vanskelig kan ha full glede av å gå rundt i Prado- eller Uffizi-galleriene uten å kunne bibelhistorie. Dersom evolusjonslæra og kreasjonismen tillegges like stor forklaringskraft i norsk skole, er det en nasjonal skandale. Men ville det hjelpe på tilgangen av ingeniører og genspleisere om Darwin fikk større plass på pensum? - i alle fall så lenge ungdom har full kjennskap til at slike fagfolk går ledige, og tjener langt mindre enn skatteplanleggere.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.