DEBATT

NAV-skandalen

NAV-brukerne fortjener bedre

Mange møter NAV i krevende livssituasjoner der man ikke har så mye overskudd. Fortjener ikke NAV-brukerne også å bli møtt med rett kompetanse?

KOMPETANSE: Om vi havner på sykehus blir vi møtt av kompetente leger og sykepleiere. Men hva med de av oss som har behov for bistand fra NAV, spør innsenderen. Her er NAVs leder Sigrun Vågseng som har varslet sin avgang i august. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
KOMPETANSE: Om vi havner på sykehus blir vi møtt av kompetente leger og sykepleiere. Men hva med de av oss som har behov for bistand fra NAV, spør innsenderen. Her er NAVs leder Sigrun Vågseng som har varslet sin avgang i august. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I det siste har mange spurt seg hvordan trygderettsskandalen kunne skje. Hvorfor var det ingen som tok grep tidligere? Hvorfor ble ikke feilen oppdaget i systemet? Og hvordan kunne det i det hele tatt oppstå? Vi har nok ikke hele svaret, men vi er overbevist om at kompetanse er en nøkkelfaktor for å forstå hvordan svikt i tjenestene kan oppstå.

Fellesorganisasjonen (FO) organiserer om lag 2000 ansatte i NAV. Disse er sosionomer, velferdsvitere, barnevernspedagoger og vernepleiere.

Når du sender barnet ditt på skolen er du sikker på at poden møter en lærer med pedagogisk utdanning. Om vi havner på sykehus blir vi møtt av kompetente leger og sykepleiere. Men hva med de av oss som har behov for bistand fra NAV? Der stilles det ingen formelle krav til kompetanse. Tro det eller ei.

Sammensetningen av kompetansen i NAV er uklar og lite hensiktsmessig. FO har gjentatte ganger påpekt behovet for å stille krav om sosialfaglig kompetanse for å løse komplekse og sammensatte sosiale problemer. På samme måte som det bør kreves juridisk kompetanse for å utøve juridisk skjønn.

Sosionomer og velferdsvitere har begge typer kompetanse. Sosialfaglig kompetanse er helt avgjørende for at NAV skal kunne løse sitt samfunnsoppdrag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer