Navnekrangel: Et svensk og et norsk selskap krangler om retten til å bruke varemerket «We Love The 90's». Foto: Collings Entertainment
Navnekrangel: Et svensk og et norsk selskap krangler om retten til å bruke varemerket «We Love The 90's». Foto: Collings EntertainmentVis mer

Navnetrøbbel for 90-tallsfest

«We Love The 90's» beskyldes for brudd på varemerkeloven.

14 000 danseløver er ventet til nostalgikalaset «We Love The 90's» i Telenor Arena i kveld.

Det er siste stoppested for vårens 90-tallsturné med artister som Scooter, Dr. Bombay og Haddaway. Turnéen arrangeres av norske Collings Entertainment, og i høst tar de med seg nostalgifesten videre til Sverige.

Men nå har det dukket opp forstyrrelser i teknobeaten for konsertarrangøren.

Vil gå rettens vei Den svenske billettforhandleren Biljett Nu registrerte nemlig varemerket «We Love The 90's» hos det svenske patent- og registreringsverket i 2011, og de truer den norske arrangøren med søksmål.

- Vi eier eneretten til navnet i Sverige og kommer til å agere juridisk, sier Robert Jakobsson, virksomhetssjef i Biljett Nu, til avisa Aftonbladet.

- Varemerketyveri I 2011 arrangerte Collings Entertainment den første «We Love The 90's»-turnén i Norge. Samme år arrangerte Biljett Nu sitt egent «We Love The 90's» i Stockholm.

- Vi betrakter dette som varemerketyveri. Vi har vært i kontakt med våre jurister og diskutert krav om navnebytte eller skadebot. Vi ønsker også å arrangere «We Love The 90's»-eventer i Sverige i 2012 og 2013, sier Jakobsson.

- Ikke redd Chris Collings, daglig leder i Collings Entertainment, er overbevist om at turneen i Sverige kommer til å gå etter planen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nå skal vi la våre advokater se på dette, og vi er ikke redde for Biljett Nu. Det hører også med til saken at vi dro i gang dette først. Vi begynte å markedsføre «We Love The 90's» allerede i 2010, og i hele 2011 turnerte vi i Norge. Biljett Nu kopierte vårt konsept og arrangerte en kveld i Sverige samme år, sier Collings til Aftonbladet.

- Domstol må avgjøre Martin Berger, varemerkejurist ved Patent- og registeringsverket, bekrefter overfor Aftonbladet at varemerkeregistreringen gir Biljett Nu enerett til å bruke «We Love The 90's» i Sverige.

Men han sier at det ikke nødvendigvis er snakk om varemerketyveri.

- Det er noe en domstol må avgjøre. Dømstolens avgjørelse avhenger om den norske varemerkeinnehaveren har en grunn for å heve den svenske registeringen. For eksempel hvis den som har registert varemerket i Sverige visste at det allerede ble benyttet av en annen som ennå ikke hadde rukket å registrere det, sier han til Aftonbladet.

Collings Entertainment har varemerkeregistrert «We Love The 90's» i Norge og Danmark.

Chris Collings hadde ikke anledning til å kommentere saken overfor Dagbladet i ettermiddag.