SELVKRITISK: Tidligere arbeidsminister Bjarne Håkon Hanssen er kritisk til hvordan Nav-reformen ble gjennomført. Foto: NTB / Scanpix
SELVKRITISK: Tidligere arbeidsminister Bjarne Håkon Hanssen er kritisk til hvordan Nav-reformen ble gjennomført. Foto: NTB / ScanpixVis mer

Navs mange turbulente år

Godt tenkt - dårlig gjennoført.

Meninger

Mye er sagt, og mye er skrevet om arbeids- og velferdsetaten Nav. Den ble påtenkt - uten navn - tidlig på 1990-tallet, vedtatt i 2005 under Bondevik II-regjeringen, og forsøkt gjennomført av den rødgrønne regjeringen fra 2006. Tanken var fra første stund å samle etatene som sørget for folk som var permanent eller vedvarende ute av arbeidslivet. Honnørutgaven av begrunnelsen var at arbeidsløse, sosialklienter og pensjonister skulle slippe å bli kasteballer mellom Aetat, Rikstrygdeverket og de mange kommunenes sosialkontorer. Det lysende målet for politikerne, som sluttet bredt opp om reformen, var at alle skulle kunne gå inn en dør, og så bli veiledet til rette konsulent når de trengte hjelp.

Men det lå også makroøkonomiske bekymringer til grunn for reformen. Statistikker viste allerede på 90-tallet en økning i sykefraværet og i antall uføre. Arbeidslinja var på ingen måte fullt utviklet. Det var heller ikke Nav, da den ble sjøsatt for ti år siden. Fredag ble fem tidligere Ap-statsråder med ansvar for reformen intervjuet i Aftenposten. De gir en rask innføring i hvorfor etaten lenge ble syndebukk for alt som var galt i Norge.

Særlig er Bjarne Håkon Hanssen åpenhjertig og selvkritisk. Nå i ettertid ser han at reformen hadde vært lettere å gjennomføre om man hadde holdt pensjonene utenfor. De var også gjenstand for en omfattende reform, og det tynget et allerede overlastet tankskip som skulle snu mens det var i fart. Hanssen klandrer seg selv også for at han ikke var tydeligere på at det ville ta lang tid å få resultater. Man tok også for lett på problemene som oppsto ved at både staten og kommunene var arbeidsgivere for de ansatte. Vi kan underskrive på alt.

I tillegg kan vi peke på stormen som oppsto da Nav ikke greide å utbetale ytelsene i tide. Den fikk Hanssens etterfølger Dag Terje Andersen i fanget. Med ett inngikk de tre bokstavene n-a-v inn i alle landets aviser. Etaten har en million klienter og like mange mulige, tabloide eksempler på skandaløst byråkrati overfor borgerne. Siden har kronglete IT-systemer og svære overskridelser plaget etaten, samfunnet og Stortingets kontrollkomité. Ser vi nå slutten på problemene? Ikke helt. Ingen stor offentlig etat vil bli uten utfordringer. Men sakte og sikkert lærer politikerne og Nav-ledelsen av sine feil. De vil bli flinkere til å få folk i arbeid. Datasystemene vil etter hvert takle nye utfordringer. Og klienter og brukere vil etter hvert nyte godt av en reform som var godt tenkt, men dårlig gjennomført og som derfor har plaget dem lenge nok.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook