MESTER: I traileren til Leonardo DiCaprios dokumentar «Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski» omtales Stanislav Szukanski som «det 21. århundrets Michelangelo». Video: Netflix Vis mer Vis mer

«Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski»

Nazi-offiseren bestilte propagandakunst. Fikk maleri av Hitler i ballettkjole

Nå vil skuespiller Leonardo DiCaprio gjøre den ukjente multikunstneren berømt.

- Geni! Jeg er den beste i menneskehetens historie! erklærer Stanislav Szukalski i traileren til den Leonardo DiCaprio-produserte Netflix-dokumentaren «Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski».

Historien starter når en lokal tegneseriesamler i Los Angeles gjenoppdager multikunstneren Stanislav Szukalski i 1971, som i lang hadde tid levd en anonym tilværelse i Granada Hills. Ifølge The Observer kom Glenn Bray over ei bok med Szukalskis arbeid ved en ren tilfeldighet, og ble umiddelbart fenget.

Han antok at mannen var en gammel mester som hørte historiebøkene til. Derfor var sjokket stort da han oppdaget at Szukalski ikke bare var i live, men bodde bare et par kilometer unna ham.

Snakkesalig

Den polske maleren, forfatteren og billedhuggeren var heller ingen menneskesky eremitt. Tvert imot var han overlykkelig for endelig å få oppmerksomhet for kunsten sin.

Bray inviterte med seg venner og bekjente fra det lokale kunstmiljøet hjem til Szukalski.

Han filmet ofte, og det er dette fotomaterialet som danner utgangspunktet for dokumentaren.

Tilhengerne samlet seg jevnlig for å høre den gamle mannens betraktninger om alt mellom himmel og jord.

En av dem var George DiCaprio, som ofte tok med seg sønnen, Leonardo.

En gang skal Szukalski ifølge The Observer ha skrevet i margen på ei bok Leonardo hadde med seg: «En advarsel: ikke voks opp for fort».

Geni og bråkmaker

Szukalski ble født i Warta, Polen i 1893. Som ung og fremadstormende kunstner pendlet han mellom hjemlandet og Chicago.

Han studerte ved Kunstakademiet i Kraków, og innen 1934 var han genierklært i hjemlandet, og av mange regnet som Polens største levende kunstner.

På et tidspunkt ble til og med Nasjonalmuseet i Warszawa oppkalt etter ham. Dette skriver nettstedet Artnet.

Han var kjent for massive skulpturer, intrikate malerier og en forkjærlighet for mytologiske motiver - noen fra polsk folketro, andre fra ren fantasi.

Han var også kjent som en løs kanon. Han kritiserte utdanningsinstitusjoner, kunstkritikere og andre kunstnere over en lav sko, og han fikk raskt status som polsk kunstlivs enfant terrible i den lokale pressen.

Så kom krigen. Da nazistene invaderte Polen i 1939, ble store deler av Szukalskis livsverk ødelagt av bomber eller brent på bål.

I dokumentaren forteller Szukalski om tida i Polen under okkupasjonen. På et tidspunkt skal stjernestatusen hans ha tiltrukket oppmerksomheten til en høyt rangert nazi-offiser, som skal ha rekvirert flere propagandakunstverk fra den unge kunstneren.

Szukalski sendte ham en tegning av Adolf Hitler iført tutu - en liten ballettkjole - og måtte straks rømme landet.

Szukalski flyktet til USA, og bosatte seg i Los Angeles. Han fortsatte å skrive, male og lage skulpturer, men nøt aldri den samme anerkjennelsen som i hjemlandet.

Ikke før Bray en dag ringte på døra.

Den evige kampen mot Bigfoot

Før krigen utviklet Szukalski en besettende interesse for et fagfelt han døpte «zermatisme». Zermatismen er Szukalskis personlige, pseudovitenskapelige omskrivning av utviklingslæren, hvor han hevder at livet startet på Påskeøya i Stillehavet.

I tillegg hadde Szukalski funnet en syndebukk for all verdens ondskap. Han mente at menneskeheten siden tidenes morgen hadde ligget i strid med «Yetis sønner» («Yetinsyny»), som var en hybridrase mellom mennesker og yetier (du vet, som i «Bigfoot»).

Szukalski fortsatte arbeidet med zermatismen da han kom til USA, og jobbet uavbrutt med teoriene sine i over 40 år.

Han skrev et manuskript på 42 volum, totalt mer enn 25 000 sider, med 14 000 tilhørende illustrasjoner. Selv om teoriene er totalt uten vitenskapelig hold, nyter de i dag kultstatus blant mange.

Leonardo DiCaprio og resten av teamet bak filmen møter et veiskille når de kommer over en tekst Szukalski skrev i Polen på 1930-tallet. I teksten gir Szukalski angivelig uttrykk for nasjonalistiske og antisemittiske holdninger.

George DiCaprio og Glenn Bray må begge se vennskapet sitt med den aldrende kunstneren i et nytt lys. Hvorvidt teksten er representativ for Szukalskis egne tanker, eller om han bare rettet seg etter utbredte holdninger i sin egen samtid, er spørsmål som blir hengende i luften.

«Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski» hadde premiere på Netflix 21. desember.