Nedgangen fortsetter for VG

Er igjen Norges største avis - men opplaget går ned med nesten 30 000 aviser.

OPPLEVER NY, KRAFTIG OPPLAGSNEDGANG: Torry Pedersen og Bernt Olufsen i VG. Foto: Anders Grønneberg.
OPPLEVER NY, KRAFTIG OPPLAGSNEDGANG: Torry Pedersen og Bernt Olufsen i VG. Foto: Anders Grønneberg.Vis mer

(Dagbladet): Schibsted offentliggjorde i dag kvartalsrapporten med opplagstallene for de ni første månedene i 2010.

I rapporten går det fram at opplagsnedgangen fortsetter for VG - men at avisa likevel er tilbake som Norges største avis.

Dagbladets hovedkonkurrent må leve med et opplagsfall på nesten 30 000 aviser i forhold til samme periode i fjor.

Konsernsjef Rolf Erik Ryssdal sier til Kampanje at opplagsfallet bekymrer.

- VG viser god lønnsomhet, men det som bekymrer er opplaget. Nedgangen, som er på ti prosent etter ni måneder, jobbes det mye med i VG og de tar dette på alvor, sier Ryssdal.

10 prosents nedgang I 2009 var opplaget fra januar til september 266 183 aviser på hverdager. Nå er tilsvarende tall 238 715, noe som betyr en nedgang på
10,3 prosent.

Også Aftenposten har merket en viss nedgang, men denne er langt mindre enn hos VG.

Aftenposten morgen har tapt drøyt 5022 aviser i forhold til samme periode i fjor, og har nå et snittopplag på 238 401 på hverdager - en nedgang på 2,1 prosent.

Tilsvarende tall for Aften Aften er en nedgang på snaut 9000 aviser, og et opplag på 103 466.

Lavere enn ventet Mediekonsernet Schibsted leverte et resultat før skatt for tredje kvartal i år på 343 millioner kroner, mot 250 millioner kroner i samme periode i fjor. Dette er 18 millioner lavere enn hva som var ventet, skriver DN.

Konsernsjef Ryssdal innrømmer at konsernet står overfor store utfordringer, men er fornøyd med økningen i forhold til fjoråret.
— Forbedringen kommer både som følge av hardt arbeid med lønnsomhetsforbedrende tiltak i hele konsernet og som følge av vekst både i våre mediehus og virksomheter innenfor online rubrikk, sier Ryssdal i en kommentar til kvartalsrapporten. Annonseinntektene bidrar med en vekst på 15 prosent. — Vi vil fortsette å bruke mye tid og krefter på å posisjonere oss i en mediebransje i endring. Vi ser for eksempel en negativ trend for løssalgsaviser, og det blir svært viktig å jobbe videre med modeller for brukerbetaling for aviser distribuert digitalt, sier konsernsjefen.

Hele rapporten kan lastes ned her. Det har foreløpig ikke lykkes Dagbladet å nå VG-redaktør Bernt Olufsen.

- TAR OPPLAGSFALLET PÅ ALVOR: Konsernsjef i Schibsted, Rolf Erik Ryssdal. Foto: Heiko Junge / Scanpix
- TAR OPPLAGSFALLET PÅ ALVOR: Konsernsjef i Schibsted, Rolf Erik Ryssdal. Foto: Heiko Junge / Scanpix Vis mer