Nedi myra?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Grammofongrossistenes Forening (GGF) og platebransjeforeningen IFPI legger i januar hvert år fram statistikk for musikksalget i året som gikk. I ei tid da det er en allmenn oppfatning at det går rett til helvete med platebransjen, er den årlige statistikken en svart-på-hvitt bekreftelse av at nedlasting – både den lovlige og ulovlige – preger hver sine bunnlinjer, og en nyttig påminnelse om plateverden samtidig ikke nødvendigvis er så svart/hvit som både bransjen selv og dens kritikere skal ha det til. Selv om hovedpila peker nedover nok en gang.

Statistikk er selvsagt hva du vil at den skal være. Vil du at IFPI-statistikken skal bekrefte platebransjens verste mareritt, så gjør den det. Vil du at den skal fortelle at folk i hvert fall ikke konsumerer mindre musikk enn før, så gjør den sannelig det også. Tallene for 2007 er et virkelighetens skrekkscenario på mange måter, samtidig som den inneholder tall som viser at den lovlige nedlastingen øker og at folk kjøper musikk i andre formater enn bransjens foretrukne og mest innbringende: cd-albumet. Mira Craig illustrerte dette i en Dagbladet-artikkel i forrige uke: i fysisk cd-salg var hun en av 2007s store norske flopper ut ifra sin høye medieprofil, men hun solgte godt og tjente like bra som på CD-salg gjennom å selge sin musikk via blant annet mobiltelefonkampanjer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer