Nedkjølte mesternoveller

For flere år siden skrev en kritiker om Rønnaug Kleiva at hun var kjølig og sensuell på samme tid. Karakteristikken er ikke mindre treffende i dag, skriver vår anmelder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

En mer nedkjølt beskrivelse av forholdet mellom mann og kvinne enn den vi finner i «Fangeteneste», skal en lete lenge etter. Særlig varmere er ikke forholdet mellom barn og foreldre skildret - eller andre menneskelige relasjoner, for den saks skyld.

Likevel kan man ikke si at Kleiva har krøpet ned i fryseboksen og lukket lokket over seg. Seksuelle høyspentledninger strekker seg på kryss og tvers gjennom tekstene, og sensualiteten er der, bare mørkere, farligere, mer durkdrevent forførende enn før. Fortellerstemmen er en isdronnings stemme, like dreven som Marlene Dietrichs og Lauren Bacalls, og om dem er det sagt at «hun er så cool at smør ikke smelter i munnen hennes».

Lakonisk og dyster

Boka består av et tjuetall tekster, og flere av de nøkternt konstaterende titlene gir en klar pekepinn om hvilket toneleie tekstene legger seg på: «Ein kvinne og ein mann drikk vin i eit badekar etter ei gravferd», «Ein kvinne steller i huset og passer ungene sine før ho drep seg», «Ei kvinne blir forlaten og drep ei av døtrene sine», «Ein mann knullar ei dame og gjer henne så ei teneste».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer