TRØBLETE LANSERING: Fans som ville laste ned «Veronica Mars» sist fredag måtte gjennom en komplisert prosess. Foto: Skjermdump fra filmen
TRØBLETE LANSERING: Fans som ville laste ned «Veronica Mars» sist fredag måtte gjennom en komplisert prosess. Foto: Skjermdump fra filmenVis mer

Nedlastingstrøbbel for «Veronica Mars»-filmen

Frustrerte fans.

(Filtermagasin.no): Denne helga var det premiere på «Veronica Mars»-filmen, den Kickstarter-finansierte fortsettelsen på tv-serien om privatdetektiven spilt av Kristen Bell.

Over 91.000 fans, 440 av dem norske, hadde spyttet inn til sammen 5.7 millioner dollar for å gjøre filmen til en realitet.

Avhengig av summen de la inn i filmen skulle de få alt fra evig takknemlighet (én dollar) til en replikk i filmen (10.000 dollar).

For dem som la inn 35 dollar eller mer (og dette gjaldt hele 65.000 av dem som finansierte prosjektet) var en digital kopi av filmen tilgjengelig på premieredatoen inkludert.

Men her startet problemene.

Warner Bros., som eier filmen, hadde nemlig bestemt seg for å dele ut nedlastingskoder kun til videotjenesten Flixster, tilfeldigvis også eid av Warner Bros.

For mange fans betød dette at nedlastingen ble alt annet enn strømlinjeformet.

Knotete prosess
Liz Miller hos nettstedet GigaOm var en av dem som forsøkte å laste ned filmen fredag, og beskriver en frustrerende og knotete prosess.

- Som en person som foretrekker iTunes, strømming eller copyright-frie nedlasatinger betød dette et steg ned i DRM-helvetet.

DRM, eller Digital Rights Management, er en type rettighetskontroll som begrenser hvor og hvordan digitale mediefiler kan avspilles.

Miller beskriver hvordan hun allerede hadde Flixster-appen på iPhone og iPad - for å sjekke kinotider, ikke for å se film - og etter å ha måttet ordne et nytt passord til en konto hun aldri brukte ble bedt om å koble den sammen med kontoen til UltraViolet, en annen videotjeneste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter et mislykket forsøk fikk hun plutselig fikk beskjed om at nedlastingskoden hennes ikke lenger fungerte.

Deretter navigerte hun til UltraViolets nettside, logget inn og fikk omsider koblet sammen kontoene - hvor filmen hun hadde betalt for heldigvis også dukket opp.

- Nekta å spille av
Imidlertid forsøkte hun å se filmen på tven via en kabel fra iPaden.

- Flixster gjenkjente at jeg hadde kobla til en ekstra skjerm og nekta å spille av på grunn av «lisensierings- og studio-restriksjoner». Den beste muligheten min ble dermed VUDU-appen på PlayStation 3, som kunne hente inn alt UltraViolet-innholdet mitt.

Omsider kunne hun se filmen hun hadde støttet med 35 dollar på sin egen tv.

- Fra et forretningsstandpunkt gir dette mening. For å se «Veronica Mars» fikk Warner Bros. meg til å lære meg hvordan alt dette fungerer, og i teorien er jeg nå forberedt på å kjøpe flere filmer fra tjenesten deres.

Imidlertid var effekten av den kronglete opplevelsen en litt annen for henne.

- Jeg setter nå veldig, veldig stor pris på hvor enkelt iTunes er.

Forsøker å rydde opp
Miller er bare en av mange fans som er frustrerte, noe som førte til at regissør og «Veronica Mars»-skaper Rob Thomas ifølge HitFix måtte rykke ut med en uttalelse på Kickstarter i et forsøk å rydde opp.

- Vi skjønner at noen av dere foretrekker andre plattformer for å se digitalt innhold. Om dere kontakter kundeservice, vil de kunne hjelpe.

I praksis betyr dette at Warner Bros., i bytte mot en kvittering, vil betale tilbake det fans evt. har kjøpt filmen for på andre tjenester. Fortsatt knotete, med andre ord.

Tysk film betaler tilbake
Dette er ikke første gang et Kickstarter-prosjekt får trøbbel når det endelig skal levere varene, noe som står i skarp kontrast til en annen nylig kronerullingssuksess, «Stromberg».

Filmversjonen av den tyske remaken av «The Office» ble til delvis via investeringer fra fans (én million euro), og nå melder The Hollywood Reporter at filmskaperne planlegger å betale tilbake hele summen nå som filmen nærmer seg målet om én million besøkende.

Maksimal investering per investor var 1000 euro, og utbetalingene vil fortsette frem til filmen når to millioner besøkende, i hvilket tilfelle fansen vil kunne ha tjent opp til 500 euro på investeringen sin.