Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Negerhorer» eller ofre?

- Det eneste som har endret seg er hudfargen.

Mediedekningen av, og debatten rundt, de nigerianske kvinnene i prostitusjon i Norge har vært uvanlig stygg den siste tiden. Eksemplene er mange, sist illustrert av dekningen av nigerianske prostituerte som bor og tar kunder med til Ullevål hageby. NRK melder på sine nettsider 12.06 at kvinnene «drar i store flokker til Oslo sentrum og kaprer kunder som de tar med tilbake til basen ...». I VGs reportasje samme dag bringes de merkeligste ting inn som relevant, og det hele illustreres med dårlig sladdede bilder av kvinnene, der de bor og på strøket. Journalistene kan til og med fortelle leserne innholdet i kvinnenes telefonsamtaler på bussen. Det meldes videre at kvinnene sitter på benker og drikker alkohol «midt på lyse dagen» mens de blir «klådd på» av polske håndverkere... Vi spør oss hvorfor disse kvinnene skal henges ut for å ta en utepils i sommerværet - de var neppe de eneste som gjorde det, og hvorvidt vi kan anklage kvinnene for at de blir utsatt for trakassering.

FOR DET ER ingen tvil om at nigerianske kvinner nå blir trakassert nesten hvor de enn går. De slipper ikke inn på utesteder og barer, selv om de bare ønsker å ta seg en pils. De får seksuelle henvendelser alle steder og til alle tider, enten det er kunder som ønsker å kjøpe sex, eller det er noen som synes det er morsomt å slenge kommentarer til «en hore». For det er «horer» de blir fremstilt som, kvinnene som står for «hore-invasjonen» (TV2 nettavisen 11.05) og har inntatt «Nordens travleste horegate»(Memo) og «Ullevål horeby» (VG 12.06) - for å nevne noen eksempler. Hvis noen var i tvil - «hore» er en nedsettende betegnelse. Det er ikke synonymt med prostituert. Det hører ikke hjemme på førstesiden på seriøse aviser. Når vi omtaler de prostituerte på Karl Johan kan vi velge om vi vil fokusere på de personlige tragediene som utspiller seg foran øynene våre, eller om vi vil skåre billige poeng på å henge ut en utsatt gruppe.

UTENLANDSKE prostituerte, og særlig kvinnene fra Nigeria, er en av de mest utsatte gruppene i samfunnet vårt - dette er ofte kvinner som i sitt forsøk på å komme seg til Vest-Europa har blitt presset, tvunget eller lurt inn i prostitusjon av menneskesmuglere og bakmenn; det er ofre for menneskehandel, slik det er definert i norsk lovgivning og fastslått i Høyesterett. Når ble det akseptabelt å fremstille et av de fremste menneskerettsproblemene vi står ovenfor i Norge i dag som et ordensproblem eller problem om manglende moral?

HVORDAN BLE dette mulig? For kun noen måneder siden var den norske prostitusjonsdebatten kunnskapsbasert og nyansert. Fra alle hold ble det uttrykt bekymring for de unge jentene som ikke hadde andre muligheter enn å selge sex på strøket. Så lenge prostitusjonen hovedsakelig var hvit var prostitusjonen definert som et sosialt problem, som skulle håndteres gjennom sosiale tiltak og ikke gjennom lovverket. Så kom kvinnene fra Nigeria. I motsetning til den generelle oppfatningen har ikke det ført til en mangedobling av prostitusjonen. I følge Pro-sentret var det under 400 nigerianere av totalt 1500-2000 kvinner i prostitusjon i Oslo i hele 2005. De fleste av disse var kun i Oslo i noen måneder, slik at det til enhver tid er langt færre. Og etter at de nigerianske prostituerte har inntatt gateprostitusjonen, har det vært en reduksjon blant andre grupper. Påstander om hundrevis av prostituerte på Karl Johan, slik vi har sett i nyhetsmagasinet Memo, har ingenting med virkeligheten å gjøre, og bidrar til manglende seriøsitet i debatten. Antallet prostituerte i Oslo er altså mer eller mindre det samme. Det som har endret seg er hudfargen til de gateprostituerte, hvor de oppholder seg og hvor desperate de er etter å tjene penger.

FØR VAR DET unge østeuropeiske kvinner og norske narkomane som dominerte gatebildet - og de var kanskje ikke like lett å klassifisere som prostituerte. Eller kanskje det ikke var like sjenerende å få forespørsel fra unge hvite prostituerte? Den viktigste forskjellen for oss er at de østeuropeiske har bedre mulighet til å tjene penger de kan beholde selv, selv om også mange av dem blir kontrollert og økonomisk utnyttet. Mange av kvinnene fra Nigeria har fortsatt den urimelig store gjelden de satte seg i for å komme ut av Afrika, og hjemme venter familien på penger. Sammenlignet med andre grupper er ofte inntektene deres fra prostitusjon i Norge svært lave.

VI ER BEKYMRET for hvilke konsekvenser tonen i debatten har for hvordan kvinnene blir behandlet og for hvorvidt vi som samfunn prioriterer å hjelpe dem. Menneskehandel er ikke et ordensproblem. Det er et menneskerettsproblem. Når naboene i Ullevål hageby opplever at en naken kvinne løper skrikende ut av huset sitt på nattestid, synes de det er sjenerende, melder Østlands-sendingen. Det kan vi ha forståelse for. Men vi kan ikke anklage kvinnene for at noen jager dem på gaten nattestid. Og vi kan ikke akseptere at naboer vurderer «å jage de gateprostituerte tilbake til sentrumsområdet» slik VG skriver. Dette er kvinner som fortjener storsamfunnets sympati og beskyttelse, ikke trakassering og forakt.

OVERDREVET: Det har ikke vært en dramatisk økning av antallet prostituerte i Oslos gater. Det som har endret seg er hudfargen og hvor desperate de er etter å tjene penger. Foto: ROBERT S. EIK
OVERDREVET: Det har ikke vært en dramatisk økning av antallet prostituerte i Oslos gater. Det som har endret seg er hudfargen og hvor desperate de er etter å tjene penger. Foto: ROBERT S. EIK Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling