KOMMER FLERE: Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler om du passerer bomringen i rushtida, mens det er litt billigere utenom. Snart kommer mange flere bomringer i Oslo. Artikkelforfatteren forklarer i dette innlegget hvorfor de trengs. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
KOMMER FLERE: Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler om du passerer bomringen i rushtida, mens det er litt billigere utenom. Snart kommer mange flere bomringer i Oslo. Artikkelforfatteren forklarer i dette innlegget hvorfor de trengs. Foto: Heiko Junge / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Bomringen

Nei, Oslo er ikke en tom spøkelsesby

Velkommen tilbake til Oslo en annen gang. Her lever, trives og ånder vi!

Meninger

Jeg var nylig på en jobbreise i Østfold. På vei tilbake overhørte jeg fire damer på livets høyslette som var på venninnetur til Oslo. Damene koste seg i en fireseter på det nye toget, og praten satt løst, slik den ofte gjør når venninner er på tur.

De diskuterte den politiske situasjonen i Europa, Angela Merkel, at det var på tide å stenge hytta for sommeren og at rådyra hadde spist pelargoniene nok en gang (heldigvis de stygge gammelrosa og ikke de fine røde).

Leif Ingholm
Leif Ingholm Vis mer

Damene var opptatt av å ta vare på tinga sine. De snakket om reparasjoner og det å kjøpe ting med kvalitet. Ikke bruk og kast. Grepa damer. Toget er deilig, perfekt for både pendling og venninnetur. La noen andre kjøre, mens du nyter avisa, ser på landskapet eller slår av en prat. Fra Fredrikstad er tog mye raskere enn bil – forskjellen blir ennå større hvis det er kø, som det ofte er på Mosseveien. Men så begynte damene å diskutere bomring. «Man skal ikke måtte betale for å reise i egen by,» mente en. To av dem spådde at Oslo kommer til å bli en død spøkelsesby. «Restauranter må betale høye husleier i Oslo, og hvem vil vel spise på restaurant når det koster 49 kroner å passere bomringen?».

Artikkelen fortsetter under annonsen

De diskuterte ikke at bomringen kommer til å finansiere oppgradering av T-banelinjer, trikketraseer, holdeplasser og kollektivknutepunkter, tiltak for syklende og gående og ikke minst trafikksikkerhet. Ei heller at luftkvaliteten i Oslo er så dårlig at mange dør for tidlig og enda flere må holde seg inne. Med bomring får du effektiv og hyppig transport, både for bilister og kollektivreisende.

Når det koster mer i rushtida vil noen la bilen stå til fordel for sykkel, gange, tog og buss. Noen vil vurdere om reisen er nødvendig, noen vil reise tidligere, andre senere. De som er igjen på veien, som håndverkere, de som bor langt fra bussen, de som ikke har flexitid, de vil nyte godt av at trafikken flyter bedre. Du får fleksibiliteten til å kunne sykle noen dager og kjøre bil andre dager uten evige bilkøer. Jeg tror ikke Oslo kommer til å bli en død spøkelsesby. Tvert imot. Tiltak som Bilfritt byliv og og omfattende grep for å forbedre luftkvaliteten og mobiliteten bidrar til å reparere Oslo.

Byen vår har en trekkraft som gjør at nordmenn og utlendinger ønsker å besøke og bosette seg her. Oslo er spennende. Det er i Oslo det skjer. Oslo er en stadig mer attraktiv turistdestinasjon. Vi blir lagt merke til internasjonalt, og vi fortsetter å tiltrekke oss folk og investeringer. Hvem hadde trodd at folk ville komme utenbys fra for å gå på byen på Tøyen for tre år siden? Når nye bedrifter skal etablere seg i dag, ser de ikke etter steder med billig husleie og gratis parkering. De ser etter steder med puls, steder der kundene er, steder med nyskapende miljøer, og viktigst av alt, steder med gode bomiljøer. Steder som ikke er rammet av uendelige lange bilkøer og digre motorveier. Steder med hyggelige nabolag, parker, kafeer, teater, kulturtilbud og rein luft.

Mens folk tidligere bosatte seg der jobbene var, velger folk nå sted å bo først, og deretter ser de etter jobb. For å være en attraktiv arbeidsgiver i dag må du etablere deg der kompetente ansatte ønsker å bo. Det handler om å skape trygge, kreative og bærekraftige steder, hvor folk kan leve og trives. Her spiller kommunen en sentral rolle i å tilrettelegge, og De Grønne har satt fart i denne utviklinga. Og så er vi jo faktisk 667.000 mennesker som bor i Oslo allerede. Byen er ikke en tom spøkelsesby når dere har reist tilbake til Østfold på ettermiddagen. Her i Oslo lever, trives og ånder vi. Jeg ville ikke si noe der i kupeen. Det passet seg ikke. Men jeg lurer likevel på; Hvorfor tok dere toget til Oslo? Var det på grunn av komforten på toget? Var det fordi det kostet 49 kroner i bomringen, eller var det for å skåne bylufta til oss osloborgere? Hvor spiste dere lunsj? Jeg håper det smakte, og velkommen tilbake til Oslo en annen gang!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook