Oslo  20110202.
Marit Bjørgen (t.v.) og Kristin Størmer Steira var onsdag morgen på plass i Holmenkollen skianlegg, for å prøve VM-løypene.
Foto: Lise Åserud / Scanpix
Oslo 20110202. Marit Bjørgen (t.v.) og Kristin Størmer Steira var onsdag morgen på plass i Holmenkollen skianlegg, for å prøve VM-løypene. Foto: Lise Åserud / ScanpixVis mer

Nei takk til gratis VM-billetter

Helse Sør-Øst styrker sine ansatte mot fristelser.

Hver gang det stunder mot et spennende arrangement, brukes gratisbilletter som smøring. Ikke for å smøre hvem som helst. Bare nyttige kunder, helst en innkjøpsansvarlig i en stor bedrift eller i en stor offentlig virksomhet, for eksempel en som kjøper varer for store summer til sitt sykehus.

Et godt kundeforhold er gull verd for en leverandør, mye mer enn verdien av en billett på Kongetribunen og litt passende antrekk. Det blir peanøtter i den store sammenheng.

Dette er noe pressefolk er seg bevisst. Vi får ufortjent mye oppmerksomhet fra folk som har interesse av å få gratisreklame. I gamle dager, for omtrent 30 år siden, var det en stor debatt i Norsk Journalistlag om hvordan journalister skulle forholde seg til favører som vi nøt. Vi kom gratis inn på tivoli i København og på Glåmdalsmuseet i Elverum (sic). Vi reiste for halv pris med tog på første klasse. Journalister som skrev om SAS, ble fløyet til hovedkvarteret og traktert på alle mulige måter. Biljournalister fikk røverkjøp de færreste kunne drømme om. Vi krymper oss som stand bare ved tanken på hvor bevisstløse mange var før den store favørdebatten. Ennå er vi nok ikke plettfrie, men skamløse er vi neppe lenger. En slik kurtise ville neppe lærere og sykepleiere være gjenstand for, har jeg tenkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så snakket jeg med Grete Solli i Helse Sør-Øst som forteller om en annen virkelighet. Dette regionale helseforetaket har ansvar for om lag 2,7 millioner potensielle pasienter - halve Helse-Norge. Det handler for 17 milliarder kroner årlig. Alle mulige produkter og tjenester som er nødvendig for at helseforetakene skal kunne yte sine tjenester. Blant de 70 000 ansatte har om lag 10000 fullmakt til å gjøre innkjøp. De er en slags portvakter, med stor innflytelse på hvilke leverandører som står på hvilken plass i køen. Innenfor porten ligger ufattelige mengder offentlige kroner.

Selvsagt har de krystallklare regler å følge. Det fins lover og forskrifter om offentlige anskaffelser. Det fins retningslinjer om etisk handel. Men det fins også noe som heter «den menneskelige faktor». Alle er mottakelige for smiger. Mange vil synes at en konsert eller et spektakulært arrangement liver opp hverdagen. Særlig hvis man kan ta med sin kjære. Det er høyst menneskelig, men farlig. Vi får nemlig ikke denne oppvartningen fordi vi er storartede mennesker.

Mediene har jevnlig minnet om legers plikt til å være seg bevisst sin rolle når de bombarderes av tilbud om produkter, konferanser, forskningsoppgaver og reiser fra den milliardsterke legemiddelindustrien. At helsegiganten Helse Sør-Øst nå driver etisk røkt blant sine ansatte er derfor et betydelig framskritt. Av et internt notat framgår det at 1300 personer med innkjøpsansvar nå har tatt et elektronisk kurs i hvordan de skal utøve sin rolle på en skikkelig måte. Ved en rekke sykehus i regionen har de innført krav om at alle ansatte som har med innkjøp å gjøre skal ta kurset.

For uten bevissthet, kan det være vanskelig å stå imot dette tilbudet: «Vi gleder oss til å se deg sammen med oss i Holmenkollen 1. mars. Denne dagen er det herrene som skal gå 15 km klassisk og vi skal heie fram de norske.» «TC Connect vil passe på at du holder deg god og varm både på hodet og på overkroppen ved å spandere lue og jakke». «Som du ser av programmet ønsker vi å invitere til middag etter øvelsen i Holmenkollen. Vi håper du har anledning til å delta.»