Nei til mer fysisk aktivitet i skolen

Mottakeligheten for ny lærdom, etter fem timer med stillesitting, er ikke alltid på topp.

BLE STOPPET: «Prosjektet, som ble kalt «Gå for livet», ble massivt støttet av både elever og ansatte, og skulle etter planen iverksettes fra og med skoleåret 2013/2014. Vi ble imidlertid stoppet av Utdanningsdirektoratet», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Scanpix
BLE STOPPET: «Prosjektet, som ble kalt «Gå for livet», ble massivt støttet av både elever og ansatte, og skulle etter planen iverksettes fra og med skoleåret 2013/2014. Vi ble imidlertid stoppet av Utdanningsdirektoratet», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer
Debattinnlegg

Dalane videregående skole har lenge jobbet for å få erstatte fem minutter av hver time med en halvtimes gåtur for alle som en fast del av skoledagen. Prosjektet, som ble kalt «Gå for livet», ble massivt støttet av både elever og ansatte, og skulle etter planen iverksettes fra og med skoleåret 2013/2014. Vi ble imidlertid stoppet av Utdanningsdirektoratet. Var det en fornuftig avgjørelse?

Hovedinnvendingene fra våre «overordnede» var at de ikke kunne se at «Gå for livet» kunne tilføre noe ny kunnskap, samtidig som det «stjal» for mye tid fra den ordinære undervisningen. Som Utdanningsdirektoratet innvender, så hadde trolig ikke prosjektet tilført ny kunnskap om helseeffektene. Imidlertid var det heller ikke vårt formål.

Ambisjonen vår var å iverksette tiltak i lys av allerede godt dokumentert kunnskap. Blant annet har forskningen vist at de fysiske helsegevinstene er formidable. I det hele lever de som følger helsemyndighetene anbefaling om en daglig halvtime moderat aktivitet, som et resultat av langt færre livsstilssykdommer, i gjennomsnitt syv år lengre enn stillesitterne. Videre vet vi også at det er klart færre med psykiske vansker (som depresjon) blant dem som beveger seg tilstrekkelig. Forskningen kan dessuten fortelle oss at fysisk aktive viser klart viser bedre evne til å konsentrere seg, bedre hukommelse og bedret evne til logisk tenkning og økt språklig oppfattelsesevne. Altså bedre skoleprestasjoner.

Den nye kunnskapen, som Utdanningsdirektoratet etterspør, hadde derfor helst kommet på det organisatoriske plan. Altså hvorvidt dette lar seg gjennomføre på en så stor og mangfoldig institusjon. Det kunne vært interessant for flere enn oss å finne ut av.

Det hadde også utvilsomt blitt en del færre minutter med ordinær undervisning. Mindre tid i klasserommet kan nok framstå som problematisk. For at elevene skal lære noe faglig, må de utvilsomt bruke tid. Imidlertid tilsier min snart ti år lange erfaring som lærer at våre tilmålte minutter ikke alltid blir optimalt utnyttet. Særlig kan man i høyeste grad diskutere utbyttet av timene mot slutten av dagen. Mottakeligheten for ny lærdom, etter fem timer med stillesitting, er ikke alltid på topp. Når da vi i tillegg vet om denne klare korrelasjon mellom fysisk form og læringskapasitet, kan det være grunn til å spørre seg om man ikke heller burde prioritere kvalitet (konsentrasjon, kreativitet, hukommelse) framfor kvantitet (tid), i jakten etter mer visdom.

Dersom likevel det usannsynlige skulle skje, altså at de tapte klasseromsminuttene skulle svekke elevenes faglige utbytte, kan det fortsatt hende at prosjektet burde fortjent livets rett. De fysiske og psykiske helseeffektene av en moderat fysisk aktivitet er som nevnt formidable. Problemet er at bare en femtedel beveger seg tilstrekkelig til å få nyte godt av disse. Nå er det bare britene som er mer stillesittende enn nordmenn i hele Europa, og fallet i aktivitetsnivå er størst i aldersgruppen 15- 20 år, altså i videregående skolealder. Faktisk er dagens ungdommer mindre fysisk aktive enn de som er over 65 år! Hvis vi også tar med de sosiale gevinstene man kan få av å gå tur sammen med andre, i vår nye digitale hverdag, så kan det kanskje være grunn til å anta at det hadde vært mer å vinne enn å tape på å iverksette «Gå for livet».

Men det mente altså ikke våre «overordnede».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.