DIESELAVGIFTER:
 Regjeringen jobber for å kutte utslippene fra veitrafikk, uten å flå dieselbileierne, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
DIESELAVGIFTER: Regjeringen jobber for å kutte utslippene fra veitrafikk, uten å flå dieselbileierne, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Drivstoffavgifter:

Nei til Senterpartiets avgiftsgalopp

Regjeringen jobber for å kutte utslippene fra veitrafikk, uten å flå dieselbileierne.

Meninger

Med Frp i regjering er bilavgiftene redusert, samtidig som vi bygger mer og bedre veier. I Senterpartiets alternative statsbudsjett foreslås derimot bilavgiftene økt. Når Senterpartiets Geir Pollestad i Dagbladet 30. januar advarer mot økte dieselavgifter likner han pyromanen som kritiserer brannvesenet.

Regjeringen jobber for å kutte utslippene fra veitrafikk, uten å flå dieselbileierne. Med Frp i regjering har vi en plattform som slår fast at det grønne skiftet skal gjennomføres uten at bilistene skal være melkeku. Dette er vesentlig forskjell mellom dagens og rødgrønn regjering.

Den rødgrønne regjeringen, med Senterpartiet, fylte byene med dieselbiler, og ville etterpå straffe de samme bilistene med økte avgifter på dieselbiler. Spesielt i rødgrønne Oslo ser vi politikken i praksis, hvor byrådet trumfer gjennom skyhøy økning i bompenger for dieselbiler. Slikt ødelegger tillit til både politikere og miljøpolitikken.

Dagens regjering tenker annerledes. Vi vil gjøre det enklere for folk å kjøpe miljøvennlige biler, men uten å straffe de som allerede sitter med en bensin- eller dieselbil.

Vi kan ikke gjøre dagens biler verdiløse gjennom skyhøye avgifter. Da mister folk egenkapital og vi risikerer at biler skrotes tidligere enn nødvendig. Det er ikke god miljøpolitikk.

Pollestad og enkelte andre gir inntrykk av at dieselavgiftene nå skal økes. Det er feil. Vi ønsker primært å nå miljømålene ved å beholde avgiftsfordelene på miljøvennlige biler.

Dette, kombinert med at stadig flere bilprodusenter tilbyr stadig flere lavutslipp/nullutslippsbiler, vil bidra til at utslippene fra veitrafikk fortsetter å gå ned. Jeg er trygg på at regjeringens mål vil bli nådd med positive virkemidler.

I tillegg er regjeringen enig om at avgiftstrykket på bruk av dieselbiler ikke skal øke samlet sett. For første gang slår en regjering fast at eventuelle økninger i drivstoffavgifter skal kompenseres med redusert trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift) eller liknende. Der tidligere regjeringer ofte har økt avgifter for å finansiere «andre gode formål», så slår vi fast at det ikke skal skje.

Med Frp i regjering betaler bilistene mindre til staten i bompenger og avgifter, mens veisatsingen har økt kraftig. Vi mener god infrastruktur og mobilitet er fornuftige investeringer, ikke bare penger ut vinduet. Og vi har respekt for folks lommebøker. Derfor sier vi nei til Sps forslag om økte bilavgifter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.