GAMBLING: Uforsvarlig å kaste ferske lærere ut i det, skriver Benjamin Skiaker Myrstad som leder Elevorganisasjonen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
GAMBLING: Uforsvarlig å kaste ferske lærere ut i det, skriver Benjamin Skiaker Myrstad som leder Elevorganisasjonen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB ScanpixVis mer

Nei til snarveier i skolen!

En nyutdannet klasseleder, som ikke er komfortabel med rollen sin, kan gi eleven et dårlig grunnlag for resten av livet.

Meninger

Ingen blir født som en god klasseleder. Man blir formet av skolegangen sin som barn, lærerutdanningen og, ikke minst, av lærerrollen. Det er ikke dermed sagt at det er et mål i seg selv å få lærerstudenter ut i fast lærerjobb etter bare tre år. Et av argumentene mot en femårig lærerutdanning er at det vil ta lengre tid før studenten får lov til å lede en klasse. Dette er ikke gitt.

Tvert imot vil en lengre utdanning gi mer rom for praksis. Det vil være mer tid til god oppfølging fra veileder og dialog med etablerte lærermiljøer. Dette vil gjøre læreren bedre rustet til å lede en egen klasse. Å kaste en uforberedt lærer inn i et klasserom kan slå begge veier. Det er uansett uforsvarlig å gamble med elevenes skolegang kun for å få lærere ut i arbeid tidligere. Det er bedre at lærere har en lang praksistid enn at de får egenansvaret for en klasse før de er klare til å takle det.

I grunnskolen bygger hvert skoleår på det foregående. En nyutdannet klasseleder, som ikke er komfortabel med rollen sin, kan gi eleven et dårlig grunnlag for resten av livet. Vi må ikke være redde for å sende lærere ut i klasserommene, men en praksisrettet lærerutdanning hvor studenter kan samarbeide med dyktige lærere, er alfa omega.

I vår deltok jeg på en konferanse sammen med mange sisteårs lærerstudenter. Noe av det de gruet seg mest til var bruken av PC i skolen. Det er katastrofalt at lærere, etter fem år med lektorutdanning, ikke kan bruke IKT på en pedagogisk måte.
Det er ikke rart at Unge Høyre vil kaste ut PC-en når den ikke blir brukt som et læremiddel, men som en dyr notatbok.

Slik det er i dag er det opp til enkeltlæreren å tilegne seg denne kunnskapen, ofte på fritiden. Det må derfor være et krav at lærerutdanningen har mer fokus på det som er relevant i klasserommet.Elevers karakterer er alt for viktige for at lærere skal prøve og feile seg fram. Jeg mener derfor at elevvurdering burde derfor være en sentral del av lærerutdanningen. Jeg er også overbevist om at lærerene selv ville satt pris på dette.

En vanlig misforståelse er at alle kan være lærere fordi alle har gått på skole selv. Det krever dyptgående kompetanse innenfor metodikk, pedagogikk og fagdidaktikk for å bli den beste klasselederen. For at studentene skal bli drømmelærere må de få tid til å bli det. La oss ikke ta snarveier i skolen.