- Nekrofili handler egentlig om frykten for avvisning

«The Neon Demon» inneholder en omdiskutert nekrofiliscene. Nå snakker regissøren.

CANNES (Dagbladet): Det ble både jubelbrus og buing for regissør Nicolas Winding Refn (45) da «The Neon Demon», en stilisert grøsser fra modellbransjen, hadde premiere under Filmfestivalen i Cannes.

Denne helga har filmen norsk kinopremiere.

- Alle sier at skjønnhet er overflatisk, sier Refn til Dagbladet.

Skjønnhet skiller oss - Og jeg tenker: Hva er det de snakker om? Skjønnhet er ekstremt komplekst. Jakten på skjønnhet er knyttet til trygghet, forfengelighet, frykten for å bli gammel. Det angår absolutt alle.

«The Neon Demon» handler om en seksten år gammel modellspire, spilt av Elle Fanning, som suges inn av motebransjen i Los Angeles. Alle rundt henne prøver panisk å bli vakrere, mens fotografer og regissører fnyser av at du alltid kan se hvem som har fikset på utseendet.
 
- I et miljø der skjønnhet betyr alt, er kosmetiske operasjoner egentlig helt rasjonelt. Hvorfor blir det omtalt med slik forakt?

- Fordi det er naturlig skjønnhet som er den virkelige skjønnheten, sier Refn.

- Det betyr at du må være født vakker, og det er det ikke mange som er. I et egalitært samfunn er dette fremdeles noe som skiller oss. Det er et fryktelig tema å ta opp, men det er en virkelighet vi bare må akseptere.

Det var også dette han så for seg kunne bli skummelt på film.

- Vi blir mer og mer besatt av skjønnhet. Men den varer kortere og kortere, og blir yngre og yngre. Det var et godt utgangspunkt for en skrekkfilm.

Lettere for menn Han ser også på skjønnhet som noe truende, og noe som gjorde castingprosessen til «The Neon Demon» komplisert.

- Jeg måtte hyre vakre mennesker som også var skikkelig gode skuespillere. Og tenk deg, hvis du er på en audition, og så ser du en som er vakker og karismatisk og i tillegg er en talentfull kunstner. Det finnes ikke noe mer provoserende, sier han og fortsetter:

- Forfengelighet og misunnelse er en stor del av det å være menneskelig. Men selv er jeg parat til å omfavne disse bristene snarere enn å gjemme dem vekk. Så kan jeg i det minste le av dem.

Han har alltid vært nysgjerrig på hvordan det må være å være vakker.

- Det må være så jævla berusende å være det alle vil ha. Selv ble jeg ikke født vakker. Men jeg ser for meg at det å være samme situasjon som denne jenta ... Jeg tror det betyr alt.

Han erkjenner at det er vanskeligere for kvinner.

INN I DEN MØRKE MODELLBRANSJEN: Nicolas Winding Refn skulle ønske han var født vakker. - Men menn kan være såkalt «karismatiske», sier han. Foto: Gaumont / Wild Bunch
INN I DEN MØRKE MODELLBRANSJEN: Nicolas Winding Refn skulle ønske han var født vakker. - Men menn kan være såkalt «karismatiske», sier han. Foto: Gaumont / Wild Bunch Vis mer

- Som mann kan jeg være såkalt «karismatisk» i stedet.

Sex på likhuset «The Neon Demon» inneholder også en omdiskutert nekrofiliscene. En lesbisk sminkør, som er blitt avvist seksuelt av hovedpersonen, går til likhuset og begynner å beføle et lik.

- Hele filmen handler om skjønnhet og død, sier Refn.

- Denne kvinnen blir avvist av den vakre jenta hun vil ha. Etter det kan hun bare bli tilfredsstilt ved å ta på noe som er like vakkert, men som aldri vil avvise henne. Nekrofili handler egentlig om frykten for avvisning.

«The Neon Demon» flommer over av vakre kvinner. Men Refn avviser blankt at han objektiviserer kvinner.

- Det er et gammeldags synspunkt, sier han.

- Ja, jeg er mann, og ja, det er jeg som setter opp kameraet. Men det er jeg som blir kontrollert av dem. Mennene i filmen er der bare for å få plottet til å gå opp. De har den rollen kvinner har i andre filmer. Dette er en verden der menn egentlig ikke trengs. Ingenting kan være mer feministisk enn dét.

Svake menn Selv er Refn sikker på at kvinner har mer makt enn menn.

- Min verden ville være perfekt hvis det var bare kvinner og ingen menn i den. Selv føler jeg meg veldig nær kvinner, og jeg elsker alt som er feminint. Menn er det svakeste leddet i evolusjonen og vil alltid være det.

Han er på ingen måte affisert av at filmen hans ble både fikk buing og hurrarop.

- Det som interesserer meg, er hva tenåringsjentene mener. Jeg bryr meg ikke om meningene til en middelaldrende filmkritiker fra et eller annet kjedelig land som skal fortelle meg hva en god film er. Jeg er fra framtida. Jeg er langt foran dem allerede.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram