Nekter å møte pressen

TØNSBERG (Dagladet): Odd Nerdrum tok i går et dramatisk og skriftlig farvel med norske medier. Samtidig åpner han en stor sommerutstilling med ni nye malerier på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg.

Folk har nå lest de siste intervjuene med kitschmaleren Odd Nerdrum i norske medier, hvis vi skal tro ham selv. På Haugar Vestfold Kunstmuseum i går ga museumsdirektør Jan Åke Pettersson denne beskjeden fra Odd Nerdrum:

«Gjennom Jan Åke Pettersson gir jeg følgende beskjed: Jeg, Odd Nerdrum, vil aldri la meg intervjue mer av norsk presse. Verken i TV, radio eller i aviser, ukeblader og liknende.»

- Denne beskjeden fikk jeg fra Odd på telefaks, forklarer museumsdirektør Pettersson, som ikke har mottatt noen nærmere begrunnelse fra maleren.

- Men jeg veit at han overfor enkelte medier har sagt at han ikke vil la seg intervjue av dem fordi han har vært feilsitert, blant annet, sier Pettersson.

Strøk på dør

Da Dagbladet i går formiddag kom til kunstmuseet, luktet det terpentin i utstillingssalen. Nerdrum og noen av hans assistenter var i ferd med å legge siste hånd på de ferskeste bildene. Nerdrum kom bort til Dagbladets utsendte, håndhilste og sa: - Dette var hyggelig! Fint at du kom.

Så ba han umiddelbart assistentene hente malesakene sine, takket for seg og strøk på dør. Like etterpå fikk vi forklaringen. Nerdrum har bestemt seg for å bryte med norsk presse. Uten unntak.

På forhånd var det annonsert at Nerdrum ikke ville være til stede under gårsdagens pressevisning, men han har tilsagt sitt nærvær under morgendagens utstillingsåpning på Haugar.

Såret og lei

Etter det Dagbladet erfarer, skal Nerdrum over år ha følt seg misforstått og feilsitert i norske medier. Norske anmeldere har heller ikke alltid vist stor begeistring for hans kunst. Beslutningen om ikke å ha noe med norske medier å gjøre skal ha bygget seg opp over tid, etter at han flere ganger har følt seg grovt feilsitert og misbrukt. Norsk presse har heller ikke forstått hans kitschbudskap.

Likevel er det en artikkelserie i Dagens Næringsliv i sommer som skal ha utløst Nerdrums beslutning om aldri mer å stille opp i norsk presse. Avisa har satt søkelyset på «byggingen av merkevaren Odd Nerdrum», blant annet gjennom intervjuer med hans tidligere gallerist i New York, Martina Hamilton. Dette skal ha falt maleren tungt for brystet.

- Serien var et resultat av at man i utgangspunktet ønsket å ramme Nerdrum, sier en kilde som står Nerdrum nær.

«Oppstandelsen»

Utstillingen på Haugar, som har en fast Nerdrum-utstilling, har fått tittelen «Love Love Love», men likevel er det mest iøynefallende verket «Oppstandelsen». Jan Åke Pettersson bekrefter at dette er utstillingens hovedverk. Her har Nerdrum malt seg sjøl, idet han stiger opp av jorda i ødemarken, mutters aleine - med tornekrans på hodet og tårer blinkende på kinnet. Det er en såret mann noen har forsøkt å begrave, men som gjenoppstår.

- En ensom, såret maler?

- Ja, ethvert sjølportrett er jo en gjenspeiling av hvordan en maler ser seg sjøl. Når man tar på seg tornekrone og har tårer i øynene, er man definitivt ikke på vei til Ullevaal for å se Lyn- Brann. Dette er en som har vandret en tornefull vei, og noen må ha gravlagt ham. Nerdrum sier jo sjøl at han er en åpen maler som også viser innvollene, sier Pettersson, som har skrevet flere bøker om Nerdrum.

En av dem var «Odd Nerdrum, historieforteller og selvavslører».

DRAMATIKK: Museumsdirektør Jan Åke Pettersson med brevet der Odd Nerdrum tar et endelig farvel med norske medier. - Han har bedt meg bringe dette videre, sier Pettersson til Dagbladet.
MED TORNEKRANS: «Oppstandelsen» er Odd Nerdrums hovedverk på utstillingen på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg. Det kan sees som en kommentar til hvordan Nerdrum har opplevd medienes håndtering av ham, og hvordan han har sett gamle venner og allierte falle ham i ryggen.
SIER STOPP: Odd Nerdrum har ikke lenger noe meddelelsesbehov - utover å male.