HEMMELIGE SEERTALL: I to dager har hele førstesesongen av den norske tv-serien «Lillyhammer», der Steven Van Zandt spiller hovedrollen, vært tilgjengelig for det amerikanske publikummet gjennom nettstreamingtjenesten Netflix. Men hvor mange som har sett serien, nekter streaminggiganten å avslåre. Foto: Evan Agostini / AP Photo
HEMMELIGE SEERTALL: I to dager har hele førstesesongen av den norske tv-serien «Lillyhammer», der Steven Van Zandt spiller hovedrollen, vært tilgjengelig for det amerikanske publikummet gjennom nettstreamingtjenesten Netflix. Men hvor mange som har sett serien, nekter streaminggiganten å avslåre. Foto: Evan Agostini / AP PhotoVis mer

Nekter å offentliggjøre «Lillyhammer»-seertall

Streamingtjenesten Netflix holder tallene for seg selv.

(Dagbladet): Mandag gjorde nettstreamingtjenesten Netflix det mulig for amerikanere å se den norske komithrilleren «Lillyhammer» da de tilgjengeliggjorde alle de åtte episodene i seriens første sesong.

Hemmelige seertall Men akkurat hvor mange som har sett én eller flere episoder av den populære tv-serien gjennom Netflix, får vi ikke vite.

Streamingtjenesten har nemlig ingen planer om å gå ut med seertall.

- Vi har over 23 millioner kunder, og de har muligheten til å oppdage «Lilyhammer» ikke bare i går, i dag eller denne uka, men i løpet av flere år. Noen kunder elsker serien såpass at de allerede har sett alle de åtte episodene i første sesong; vi tilgjengeliggjorde alle episodene på én gang nettopp derfor, skriver Netflix' innholdssjef Ted Sarandos i en pressemelding, ifølge Deadline Hollywood.

Videre forklarer Sarandos valget om å ikke offentliggjøre seertallene ved at Netflix ikke viser reklame, og derfor ikke har annonsører å levere seertall til.

Bloggen Comoyo presiserer imidlertid at det meste av innholdet Netflix tilbyr sine kunder er laget av tradisjonelle produsenter, og at streamingtjenestens månedlige medlemsavgift settes ut fra hvor mange seere programmene har hatt.

998 000 så premieren Her til lands har «Lilyhammer» gode seertall å vise til.

Serien, som følger en amerikansk mafiafyr (Steven Van Zandt) sitt nye liv i Lillehammer, hadde planlagt Norge-premiere første nyttårsdag, på NRK.

Slik ble det imidlertid ikke, men etter mye oppmerksomhet rundt seriens produktplassering, ble første episode vist 25. januar - til seernes store glede.

Premieren tiltrakk nemlig hele 998 000 seere til skjermen. Det utgjorde en markedsandel på 57 prosent.

Solgt til BBC Ifølge Television Business International skal sesong nummer to være på trappene. Og denne gangen ønsker Netflix selv å være med på produsentsiden, noe Rubicon-sjef Lasse Halberg har bekreftet overfor Comoyo Filter.

Søndag ble det også kjent at den britiske tv-giganten BBC har kjøpt «Lillyhammer».